Tips till otålig ponny?
Hej jag har ett litet små bekymmer med mitt ena russ. När vi är ute och kör dels ensamma men speciellt när vi i helgen var och körde i grupp, vilket var första gången för henne. Hon blev super taggad av detta och samtidigt blir hon otålig av sig. När vi sen måste stanna och stå still en kort stund av olika anledningar, bilar mm. Hon står kanske någon sekund sen ska hon vidare tycker hon men när hon inte får som hon vill blir hon jätte otålig och fjantig och håller på och små stegrar, ibland backar men mest studsar hon fram och till sidan. Detta är något jag inte gillar och vill lära av henne men hur jag än funderar kan jag inte komma på hur jag ska göra för att lösa det.
Kanske någon här har haft liknande problem eller har någon idé hur man kan lösa det? Hon är annars jätte snäll att köra men detta med att stå still har blivit ett hinder för henne.
Carpe diem!

Mina hästar står still. Jag tränar i alla situationer, upprepar, är konsekvent. I början när de har svårt att stå still så gör jag halt bara nån sekund och sedan fram igen. Tränar massor på att ta ett steg i taget. Även till och från hagen, vid rykt, vid "kravlösa" promenader, med enda kravet att de ska stå still när jag ber om det. Vid all hantering. När de klarar att stå still en sekund så ökar jag till två sek. etc. Men det är också viktigt att man hinner be dem gå framåt själva med nån smackning innan de tar steget själv.
Det svåraste är att lära sig själv. Även en hov som skrapar av otålighet ska rättas, det är ju inte att stå still. Mitt tips är att träna massor med fokus på de små korta halterna så kommer det gå bättre så småningom. Och det har jag märkt blir lättare att träningen med att stå still lyckas efter ett rejält arbetspass när hästen är trött, då när den får stå still och njuter av det för att den är trött så kommer ju berömmet så naturligt när belöningen blir att få lov att stå still.
När du är ute i grupp så träna på att göra halvhalter och väldigt korta halter även om de andra hästarna fortsätter att gå före. Gör halvhalt tills hästen lyssnar, sedan gör halt en sekund tills du ser att den lyssnar och vill göra halt, då i exakt samma stund så gå framåt igen. Upprepa tills det sitter, öka då halten med en liten bit tid till. Och utrusta dig med tålamod, det vet jag av egen erfarenhet att man behöver, men rätt som det är så ser man resultat och då är det värt all träning. Lycka till :)

#1 Tack det lät mycket nyttigt :) Ska ta med detta :)
Carpe diem!
Håller me SannaHolmgren, har en herre som va duktig på halterna i början av inkörningen, sen hände något o han kunde knappt stå still när ja skulle spänna för :O Så jag ställde honom mot en vägg så gick de bra, samma ute, han stegrade, backade ner i diken, in i träd, kastade sej framåt/höger/vänster.När han "skyggade" för en traktor fattade ja att vi hade problem, började me att han ska tänka halt, så fram igen, sen stå till 100% still sen direkt fram, halt 2sekunder, min grabb har alltid haft lättare o stå still i tömkörningen, så övade jättemycket halter i olika situationer i tömkörningen, hade mindre krav i körningen, började me något han älskar, trav-halt-trav-halt-backa-trav osv När de funka utökade ja till flera sekunder o nu kan vi nästan stå o prata me någon i flera minuter =D Drömmen är att kunna "parkera" hästen o låta han stå i flera min utan att han rör sej :p Men de e drömmar än så länge =)

Hur har det gått Lena90? Har ni haft tid att öva på halter? *nyfiken*

#4 jo lite bättre är det nu, men hemma är hon hur lugn som helst. Jag tror hon kommer behöva mer körrutin hemmifrån, det är nog en del till att hon blir så upphetsad. Går planerna som de ska nu i vår/sommar så kommer jag komma iväg med henne några gånger så hon lär sig det med :)
Carpe diem!

Vad roligt att det går framåt. Man tycker inte själv det går fort nog, men även små steg räknas. :)