Körning iFokus

Körning

Etikettquiz-kluringar-undersökningar
Läst 2167 ggr
blacksmithfarm
1

Kluring - nytt i TR V 2013

Ja, nu har nya TR V släppts. Så jag tyckte att det passade bra med en liten Kluring på de nya reglerna, så att vi lär oss dem innan tävlingssäsonten ;)

Här är lite blandade frågor, och riktigt alla är inte om nya regler…

OBS, fråga 15 har blivit helt fel - bortse från den då det (tyvärr) inte finns något rätt svarsalternativ. (läa gärna kommentarerna så får ni förhoppningsvis svar) :P

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

penphotography
0

Hmm… 21 rätt. Behöver bestämt sätta mig och gå igenom TR innan tävlingssäsongen startar.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
0

#1 Då ska jag nog sluta tävla. Jag hade bara hälften rätt;-)

PP
0

Jag fick ihop 18/26 och tycker det inte var så illa för en som aldrig tävlat eller läst TR. Flört

Men blev fundersam på formuleringen i fråga 20 (den om hur länge kval gäller). Nog är väl 24 månader detsamma som två år..?

blacksmithfarm
0

Nej, 2år och 24 månader är inte riktigt samma - och det är just det som är grejjen.

Ta som exempel att du kvalar i juni år ett.
Om kvalet gäller två år så gäller det till december år tre.
Om det gäller 24 månader så gäller det till juni år tre.
Det är i alla fall så jag har förstått det.

Förut stog det "under innevarande eller föregående år", men det är alltså ändrat till 24 månader nu.

PP
0

#4 Jag tror du tänker på benämningen kalenderår. Flört

För min egen del saknade det betydelse för jag svarade helt fel på frågan, men av svarsprocenten att döma var det många som blivit förvirrade.

blacksmithfarm
1

#5 Det gör jag nog… :p

Hade diskussion om detta förra året, om kvalet gällde året ut eller kalenderår.
Så jag tycker att det är bra att det är förtydligat nu med 24 månader. :)

Agto
0

Ja det är betydligt bättre nu när kvalen gäller i 2 år. Innan så var det ju så att när man skulle starta sin första tävling på våren så var man ju tvungen att ha gjort kvalen föregående år men nu gäller de ju i 24 månader vilket gör att man kan räkna 2 år bakåt i tiden.

Detta gör att vi i år är kvalade med paret också så vi slipper att göra om de där clear round klasserna. Det hade vi inte varit med de gamla reglerna.

Agto
0

Är det någon som vet hur man ska tyda att man inte längre får starta debutantklass när man är uppkvald. Gäller det även med par om man är uppkvalad i enbet?

blacksmithfarm
0

Det har jag faktiskt inte tänkt på (inte aktuellt för mig personligen…)

Det står ju att "ekipage som genomfört …" Så jag tolkar det som att man borde få börja om när man byter häst/lägger till en häst? Det räknas ju som nytt ekipage - eller?

HannaNikolina
0

Stämmer verkligen facit på fråga 15?

HannaNikolina
0

Om man startar en annan häst/ett annat ekipage så kan man knappast vara uppklassad från debutant. Snarare så FÅR man väl inte starta annat än debutant om man går från enbet till par…

Oavsett så borde det ju inte spela nån roll om någon som är "för bra" skulle vilja köra debutant eftersom det enbart är clear round, så jag tycker den uppklassningen verkar rätt onödig över huvud taget…

Agto
0

Jag tolkade det som att vi som har hållt på flera år (enbet) behöver ju inte starta debutantklass även om vi byter häst. Så jag tolkade det som att vi inte ens fick starta debutantklass när det gäller enbet. Sen vet jag inte vad som gäller när man byter anspänning till par istället.

Vet ju att tex parkuskar får ju köra enbet också en klass lägre än vad de är kvalade till med paret.

blacksmithfarm
1

#10 Nej, det gör den ju inte. Måste ha läst fel i TR, har letat och det står inte som jag har formulerat det alls.

I TR står det att man inte får ha varit utesluten in något delmoment + att man ska ha genomfört ett visst antal (två gäller väl för alla kvalen tror jag) tävlingar och med en viss maxstraff i dressyren…

Fel av mig - bra att ni rättar mig :p