Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1945 ggr
penphotography
0

SM-kvalregler 2013

Kvalreglerna för SM 2013 finns nu publicerade på förbundets hemsida: http://www3.ridsport.se/Tavling/Korning1/Tavlingstermin/

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
0

Jag tolkar det som att man tänkt att Dressyr- och Precisions-SM ska vara inomhustävlingar framöver. Jättebra tycker jag! Tror det blir ett lyft för körsporten!

~Penna~

Agto
0

Det hade ju varit roligt om tävlingar kan arrangeras över större del av året men vilka anläggningar kan husera Dressyr och Precisions tävling?

penphotography
0

Jag tror man får dela upp det på två tillfällen/arrangörer. Det finns nog ingen anläggning som klarar av båda grenarna inomhus samma helg. Men det gör ju inget, tvärtom tror jag det är en fördel.

~Penna~

Agto
0

Tänkte bara om man ska få ut ett dressyrspår som är svårklass så finns det väl knappt några ridhus som går att använda och jag tror ju inte att det blir några problem med för många starter så man kan nog använda halva dagen till Dressyr och andra halvan till Precision så de kan använda samma funktionärer/domare/anläggning annars får man dubbla kostatnader för detta.

Men nu bygger man ju fotbollsplaner inomhus så man både kunna bygga köplaner också eller kanske man kan använda fotbollsplanerna om man mockar efter sig Flört

penphotography
0

Nej till en början blir det kanske inte så många starter men om några år har det säkert ökat. Man kan ju också fylla på med msv klass så får fler möjlighet att tävla under vintern, det mår nog sporten bra av. Axevalla travbana har ett ridhus som är 40x80, Tenhult har också liksom Flyinge. Det ska också finnas i Rättvik och Laholm. Men det är klart jättevanliga är de ju inte. Ditt förslag ang fotbollsplanerna var bra! ;)

~Penna~

penphotography
0

I och för sig finns det ju ett svårklassprogram för ridhus 20x60. Eller fanns i alla fall…

~Penna~

Agto
1

Ja jag tror om det hade varit så att man börjar med inomhustävlingar i lägre klasser i Dressyr och Precision så hade det säkert vuxit fram en klunga som hade velat vara med på ett sådant SM men bland de som kör på Elit nivå idag verkar ju inte vara något större intresse.

Jag tycker det är synd att Skånska inte arrangerar en MSV klass i samband med SM:t i år. Tycker det har varit toppen för de kuskarna att få se och köra SM bana och kunna förbereda sig för att ta sista steget mot svår klass.

Pinkilly
0

Det kanske innebär att fler vill vara med på enskilda grenar då för då behövde man ju bara vara kvalad till svår klass i fullständiga krävdes ju två svåra klasser.

Agto
0

Ja i vilket fall som helst så är det ju fler som är kvalade men intresset för 2012 års Dressyr/precisions SM var ju uruselt och sedan är det ju oftast andra svårigheter med att arrangera en riksomfattande stor tävling på vintern.

För oss så kommer de nya reglerna om att lastbilen måste ha vinterdäck när man kör på vinterhalvåret göra att vi inte har tillgång till någon lastbil för transport. Då har vi heller inget boende och det hade nog varit kallt eftersom vi inte har någon "vinterbonad" bodel.

penphotography
1

Att intresset för gren-SM inte var större 2012 tror jag beror på två saker; det låg mitt i högsäsongen för fullständiga tävlingar vilket många prioriterar samt att det låg på Gotland. Jag tror man måste arbeta in en ny idé och befästa den först innan man kan förvänta sig att kuskarna ska åka väldigt avsides. Lite tveksam men visst var det speciella kvalregler till gren-SM förra året också..? Från och med i år så är man automatiskt kvalad till gren-SM om man är kvalad till fullständiga SM:et vilket ökar antalet kvalade med över 50% i precisionen. För att få snurr på detta och etablera tävlingsformen så tror jag att det kan vara en bra idé att se till att det finns rimliga prispengar. Kuskarna verkar inte ha något emot att tävla inomhus under vintern med de förutsättningarna som vi nyligen såg i Flyinge. Jag tycker detta är den bästa idén den nuvarande Körkommittén har presenterat under sin tid. Däremot är kanske inte idén färdigarbetad ännu men så är det ju med allt nytt. Det gör inget så länge man inte bara överger idén utan förtsätter att utveckla och förbättra.

~Penna~

penphotography
0

Ska man bara köra Dressyr och Precision så behöver man ju inte två vagnar. Det gör att man kanske kan lämna lastbilen hemma och använda en annan transportlösning.

~Penna~

Agto
1

Ja det är möjligt att man har fler transporteringssätt att välja på men när man med stora hästar är det svårt att rent viktmässigt få med sig det man behöver (även om man bara behöver en vagn) + boende och det var anledningen till att vi köpte lastbilen från början.

Jag pratade med flera svårklass-kuskar under 2012 och frågade om de var intresserade av enskilt SM i dressyr/precision och de flesta svarade nej att de ville tävla kombinerat och det var därför jag skrev att intresset var uruselt. Men visst är det ingen fördel att det låg på Gotland och med sänkta kvalregler så är det ju fler än de etablerade svårklasskuskarna som kommer i fråga så det är väl en fördel. Glad

Tycker också att körkommitténs förslag om fler tävlingsformer är positivt för sporten och jag ser det som positivt att de inte ger upp utan fortsätter att utveckla idérna när de inte går hem hos de tävlande. Kollar man på tex Holland så har de ju massor med deltävlingar och kombinerade tävlingar och man hoppas ju att intresset skall bli lika stort i Sverige som det är i Holland och lika stor andel av tävlingshästarna ska hålla på med körning. Jag hoppas att körkommittén är på rätt väg och Sveriges körsport kommer att bli en sport att räkna med!