Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 8500 ggr
WinterPrince
18

Clinic för Boyd Exell

Första helgen i oktober var världsmästaren i fyrspann, Boyd Exell, på besök i Sverige. Han höll en clinic för kuskar ur det svenska landslaget och jag var där som fotfolk. Det var en mycket inspirerande och lärorik helg, så jag tänkte dela med mig av mina anteckningar.

• För att se hur hästen arbetar, titta på rörelserna, inte halsen/nacken.
  • Ge alltid efter i handen när du startar från stillastående för att låta hästen sänka huvudet och dra.
  • Strutta inte runt i ”begravningstrav” mer än 5-10 min i början.
  • Kusken måste alltid vara engagerad och aktiv, inte nöja sig med något medelmåttigt.
  • Om en häst faller över i galopp för att komma undan arbete, flytta hela spannet sidvärts för att göra det obekvämt att galoppera. För enbet gör en tight 360 graders sväng.
  • När man tränar är en person på marken eller en videokamera ovärderligt för att kunna se skillnader i hur hästen bär sig.
  • Jämfört med en ridhäst ska en körhäst vara något mer i framvikt i sin balans.

Boyd visar hur en körhäst har sin balans något mer i framvikt för att dra vagnen, jämfört med en ridhäst.

• Hästen ska böja sig genom hela kroppen från nacke till svans, inte bara i nacken. Vid lagom böjning ska du fortfarande kunna se båda skygglapparna.

• För att böja hästen krama på tömmen, dra inte bakåt.

• Glöm inte stödet på yttertömmen!

• Om hästen skjuter ut bogen för båda händerna inåt. Fyrkantiga volter kan också vara bra.

• Om hästen faller inåt flytta sidvärts utåt för att kompensera tills hästen fåt med sig bakbenen. Glöm inte släppa efter i tid, eftergiften är belöningen.

• När du tränar på att böja hästen se till att du får igenom böjningen, lägg inte så mycket vikt på att svänga på rätt ställe.

• För att rakrikta en häst som gärna böjer sig för mycket, ställ lätt utåt.

• Övning för att få igenom böjningen i hela kroppen: Placera dig en vagnsbredd innanför spåret. På kortsidan, vid medellinjen börja flytta sidvärts. Vid kvartslinjen ska du vara ute vid spåret för att ta svängen.

• När man kortar tömmarna: Korta alltid yttertömmen först för att motverka att hästen skjuter ut bogen.

• Innertömmen påverkar böjningen, yttertömmen påverkar balans, fart och riktning.

• Knutar på tömmen hjälper till att inte hålla krampaktigt i tömmen av oro för att den ska glida.

• För att hitta det neutrala läget på korstömmar ska innertömmarna vara längre, 10cm för ponny, 12cm för häst.

• Om en häst i ett par är piggare och den andra latare justera korstömmarna. Korta på den snabba hästen och läng på den långsamma hästens med lika mycket. Behöver du länga/korta ± 4 bör hästarna inte gå i samma par.

• Om ena parhästen gör allt jobb, arbeta på volt med den ”lata” hästen på innersidan.

• För att få mer stabilitet kan man testa att korta stångkopplen. Men för att hästarna inte ska behöva slåss om utrymmet ska det finnas 2-3cm mellan hästens tjockaste del och parstången.

• Flaxa inte för mycket med pisken, 70 % av körningen sker med handen, 30 % med pisken.

• Skippa den yttersta flugan på pisken, den är inte tillräckligt precisionssäker.

• Piskförning på en känslig häst: Göm pisken på lämpligt ställe (t ex däckeln eller bakselen) och stryk sedan pisken mot hästen. Inga snabba ”på” och ”av”, utan behåll pisken på hästen tills den lugnat sig.

Boyd vid tömmarna

• Hellre en lite för stark häst än en som inte tar kontakt med bettet/handen.

• För en häst som inte riktigt vill ta bettet och är för lätt i kontakten kan det hjälpa med ett framåtkrökt bett, s.k. Mullen mouth.

• Fasta eller rörliga skänklar? Fasta skänklar ger stabilitet och är bra för hästar som vill slingra sig eller har svårt att rakrikta. Rörliga skänkar är bättre för stela hästar för att få mer böjlighet.

• Ett postkandar är mer förlåtande. Med ett liverpool blir tömtaget mer direkt. Olika hästar trivs med olika skänklar.

• Fäster du tömmen i de lägre hålen på bettet bildas en rotation när du tar i tömmen. Ju längre ner du fäster tömmen desto mer rotation.

• Kindkedjan hjälper till att få hästen att lägga vikt på bakbenen.

• Kedjan har bättre verkan med ett rakt bett, alternativt ett ledat bett med bygel.

• Behöver hästen få energin mer riktad framåt nedåt, testa att lätta på kindkedjan.

• Variera spänningen på kedjan. Värm upp med en lösare kedja för att få framåtbjudning. Dra sedan åt kedjan för att få mer hasarbete, men ha den inte spänd för länge så att man tappar framåtbjudningen igen.

• I Precision: Sväng när dina höfter passerar porten.

• I en chikan: Sikta in hästen för en kort stund på ytterkonen. Vid par/spann: inner häst mot ytter kon.

• Oroa dig inte att styra över på träningen, då vet du hur det känns när det blir för mycket.

• För att få en bra övergång mellan böjt och rakt spår nyttja två volter. Cirkla tills du känner dig nöjd med böjningen, rakrikta och gå över på den andra volten (i samma varv som den första)

• Håll jämn fart med bra flyt från kon nr 1!

• Du vinner mer på att göra ett bra dressyrprogram än Maraton eller Precision.

• Märk upp tömmar och kedjor väl så inget blir fel på tävlingsdagen.

• Filma inte bara din egen prestation utan även dina motståndares.

• Kom ihåg att hästarna är individer och behöver olika rutiner.

• Fokusera bara på dig själv i tävlingssammanhang!

Text och foto: Emelie Lindeborg
Löpsedelsbilden: Emelie Lindeborg

penphotography
0

Tack Emelie för en intressant artikel! Jätteroligt att läsa för mig som inte var där! :)

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

blacksmithfarm
0

Fin artikel med många bra tips! :)

Speciellt intressant tyckte jag punkten om när man ska svänga i precisionen.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Aribigga
0

Jättemånga fina tips, nu blev jag sugen på att köra på banan :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

boose
4

Hur man avbryter en häst som vill galloppera  genom att svänga 360 sväng, ja ja - hoppas kusken är tillräckligt rutinerad så hästen inte går omkull eller välter vagnen…..

KAnske man bör se på hur hästen är grundtränad till att börja med….

WinterPrince
0

#4 Nu var detta ju en träning med landslaget och där hoppas jag kuskarna är såpass rutinerade!

boose
0

jo dom är väl rutinerade nog för att kunna utöva "sådan träning", men här är det ju tips till oss andra hobbykuskar, och alla tips ovan kanske helt enkelt inte bör testas av alla beroende på rutin, hästens ålder, kvalitet på vagn osv… Det var det jag menade.

Efwa
9

#6 Vuxna människor måste kunna läsa innantill och således kunna sortera ut det de själva klarar av. All information finns att finna på nätet oavsett grad av kunnskap och detta är inte "tips till oss andra hobbykuskar". Det står klart och tydligt att det var en clinic för svenska landslaget och att detta var artikelförfattarens anteckningar.

Man måste själv ta ansvaret för att man läser som det står och har en häst tränad för detta, eller att hästen har åldern inne osv.

Det är som sagt viktigt att man läser innantill.