Körning iFokus

Körning

Etikettköp-och-sälj
Läst 2331 ggr
Heartbreaker
0

(K) Draglinor

Har nu äntligen fått tag i en maratonsele till russet och vi längtar efter att komma igång, problemet är att draglinor ingick inte.
Var hittar jag draglinor som "duger" att köra med? Behöver absolut inte vara några fina utan bara det absolut nödvändigaste såhär i en början.
Behöver jag tillägga att budgeten är MYCKET ansträngd så det måste vara något som är prissnålt.
Finns det någon här som har ett par liggandes hemma som man kan tänka sig undvara för en billig slant?

Heartbreaker
0

Tips någon?
Vad ska jag titta efter? Nylon, rep, läder eller vad?
Är tacksam för hjälpen.

StuteriSolo
0

jag gör draglinor av båsände till kobindslen. Köp på metervara, fixa en ring i ena änden och en hake i den andra och vips har du en användbar draglina. För tävling är de ju inte så fina, men för hemmabruk funkar de utmärkt. Jag har gjort till varje vagn, enkelt och bra

blacksmithfarm
0

Jag hade ett par nylon linor som man spänner tillbaka i ett spänne på linan (är alltså gjorda för loksele/bröstsele med dragring. Men de fungerade lika bra med en lös brösta, spände genom hålet och den delen av spännet i bröstan som draglinan ska löpa genom (om du förstår hur jag menar).
Vet att bl.a. Börjes har något liknande, misstänker att det är billigare med nylon än läder om du ska köpa nytt. (maratonselar är ju förstärkta med nylon mellan läderlagren, så hålla ska det ju göra…)

Rep skulle fäl också kunna fungera, har ingen erfarenhet av det själv, dock.

Läder är väl det som blir dyrast i nyinköp, men får du tag på begagnat som passar selen/hästen (längd/bredd på dem…) så blir det ju snyggare estetiskt. Kan hända att en del webbutiker har begagnatsidor, annars finns ju de vanliga, blocket, tradera, m.fl.

Tänk bara på att mäta hur långa linorna behöver vara.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Heartbreaker
0

#2 Hur syr du i båsände? 
#3 Hur mäter jag ut hur långa linorna måste vara, ska det bara "slack" på dem eller ska det vara ett spänt tillstånd?

Jag är ju som sagt novis, ponnytravmamma är mitt "yrke, där kan jag mina selar och tillbehörFlört

StuteriSolo
3

Man behöver inte sy, det finns beslag som ska sitta på båsänden som man använder.

Linorna ska vara i dragläge-långa, och inte slacka.

Har handlat på Nordpost tidigare, men det lär finnas fler ställen som har det. Ring till båsänden och ringbygel finns också, karbinhakar har jag använt litet olika.

Jag började också med ponnytravet, dock som aktiv själv, och när vi satte draglinor och svänglar på alla rockarder försvann skaven hästarna fick på bogspetsarna speciellt under våren. När vi började jobba hästarna i Dressyr så blev de alla bättre på tävlingarna i trav också, så nu tränas alla i körning från början,dock med travtempo och inte körtravrempo. Man kan alltid lära en häst att springa långsammare Skrattande

Heartbreaker
0

Tack för alla tips, båsände hittade jag inte där jag trodde det skulle finnas, men jag letar vidare :D