Styrketräning för körhästar - explosivitet
Studshoppning är ett bra sätt att träna körhästens explosivitet och i intervallform blir det riktigt effektiv träning.
Löshoppning kanske inte är det första man tänker på för körhästars träning, men faktum är att det är riktigt användbart. En körhäst behöver vara både uthållig, stark och explosiv.
I maratonhindren måste hästen kunna accelerera snabbt och ett bra sätt att träna explosivitet är att hoppa studs, antingen under ryttare eller med hjälp av löshoppning. Ofta tycker hästarna dessutom att det är väldigt roligt så det kan vara ett bra sätt att variera träningen i perioder när hästen tränar hårt.

Låt hästen få värma upp med bommarna på marken och höj sedan successivt.

Man behöver inte hoppa högt, ofta är det mer effektivt att göra många upprepningar istället. Allra mest effektiv blir träningen i intervaller.
Text och foto: Pernillha Engström
Jag tycker det är utmärkt alternativ till körningen. Själv löshoppar jag mina russ, hemma i paddocken när vädret/underlaget tillåter, alltså inte vintertid. Dom tycker det är jättekul att inte bara bli körda. Har inte så mycket tillgång tillryttare just nu tyvärrr så då är detta kalas. 
På bilden, russhingsten Njord 612
Det är väldigt uppskattat av de fyrbenta här också! Man kan riktigt se hur det kryper i deras kroppar av otålighet och förväntan när de upptäcker att det står löshoppning på schemat. :)
Jag har aldrig tänkt på detta. Har bara löshoppat James en gång för att testa och han tyckte det var kul. Ska försöka ta mig iväg flera gånger nu fram mot våren om jag hittar någon som vill löshoppa ponny det vill säga
lurvponnyn.vimeddjur.se