Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1061 ggr
Efwa
2

Standardmått i precision svår klass

Jag är i praktiken kvalad till svår klass i år (det trodde jag nog inte när jag började köra "riktig" körtävling för några år sedan) men satt nu och funderade på det här med standardmått på vagn i precisionen.

Jag har ju en gigg på 140-141 cm bredd, beroende på väder och mätare. Man måste ha, vad jag förstår, minst 138 cm. Vad jag förstår så får man ju skylla sig själv om man har bredare än 138 cm. Jag menar, du får ju bara färre centimeter mellan konorna att klara av.

Nu är det alltså 3 cm skillnad vi pratar om, 1,5 cm på varje sida. Det är väl inget ni skulle gjort något åt? Eller jagar ni centimetrar på det viset i precisionen?

blacksmithfarm
0

Intressant funderint, själv är jag ju inte på den nivån. Så jag har faktiskt inte funderat på det. Men det känns inte som om 2-3cm spelar så jättestor roll?

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Efwa
0

När det gäller +30 så är ju 3 cm bara 10% av hela marginalen.

+20 så blir det 15% av marginalen och +15 "hela" 20% av marginalen.

Risken har alltså fördubblats. Men det kanske ändå är för lite för att det ska märkas?

Agto
1

Vi köpte en dressyrvagn med rätt mått när vi kom upp så pass att man var tvungen att ha 2 vagnar och då köpte vi ju naturligtvis med rätt spårvidd. Men med tanke på att i svårklass så är det trångt mellan konerna och vägarna mellan konerna är svåra så gör ju 2-3 cm rätt mycket. Dock tycker jag att det är inte hela världen om man får någon extra rivning så jag tycker gott att du kan testa att köra svårklass med den vagn som du har för tillfället och se hur det går. En del säger ju att det är lättare med 2 hjulig än 4 hjulig så det kompensera kanske de där sista cm.

Lycka till!

Efwa
0

Ok, tack! Det blir nog att testa först. Sedan tänker jag att det är svårt att korta av en axel så lite då man lätt kanske kommer ner under 138 då. Lättare att korta av 10 cm, gissar jag, förutsatt att man behöver det. Jag som tycker det är lättare med fyrhjulsvagn, inte med gigg. Men, det finns inte en så lätt fyrhjulsvagn att min häst tycker det känns ok i dressyren.

Agto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en lätt dressyrvagn som är tillverkad i composit (plast) matrial så den är betydligt lättare när man ska lyfta den. Dock så lägger ju giggen mer vikt på ryggen på hästen än vad en fyrhjulig vagn men oftast är ju dressyrvagnarna väldigt lättrullade och Precision och Dressyr körs förhoppningsvis på plana och relativt stumt underlag.

Anledningen till att vi köpte vår (sport) dressyrvagn som du ser på bilden är just att de traditonella dressyrvagnarna var så tunga och att våra hästar upplevde vår gigg som tung. Vår axel på dressyrvagnen är ställbar så vi kör även par med den och två stadiga nordsvenskar så blir den väldigt lätt Flört (Det är också en fördel med lätta vagnar när man ska lasta och transportera vagnarna)

penphotography
1

Egentligen tror jag inte att gigg är bättre än vagn eller tvärtom utan de har olika fördelar och ibland har den ena varianten fördel och ibland den andra. I tungt underlag rullar giggen lättare. Nackdelen är att det blir lite mer vikt i selen men det går dels att balansera och sedan rullar de så lätt att vikten över ryggen inte spelar så stor roll på en vältränad häst. En del menar på att vagnarna har en fördel i Precision med sin styrfördröjning i vändkransen. Å andra sidan så händer det att kuskar som kör vagn påpekar att det är en riktig "giggbana" om precisionsbanan då och då. Vad de menar med det vet jag inte riktigt… ;) På precisions-SM (2011) så hade segraren i ponny enbet gigg. Hörde faktiskt en intressant kommentar häromdagen. En kusk inflikade att när enbetslaget på hästsidan var som mest framgånsrikt internationellt så körde alla med giggar. Naturligtvis finns det annat som också spelar in men det var en rolig observation. Angående spårvidden på din gigg. Jag hade nog testat en hel del hemma och på träning först och sedan bestämt mig.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
0

I vaggeryd i somras märkte man tydligt problemet gigg vs fyrhjulig i precisionen. Vägen mellan hinder ett och två, som ju med sin knappa längd mellan var ett separat kombinationshinder (och således inte fick köras med volt framför), var jäkligt svårt att klara av med gigg. Sedan har vi å andra sidan tyngden av en fyrhjulig som jag tycker kräver en större häst eller starkare häst. Vi balanserar giggen med vev så vi slipper speciellt mycket tyngd i däckeln. Helst noll kilo men det är lite svårt. Min rockard hemma har säkert sex kilo i däckeln, kanske mer. Det verkar dock inte påverka så mycket på honom.