Nytt år - nya mål!
Snor från shettissidan och undrar vad ni har för planer och mål detta året?
Själv har jag inga speciella mål, kanske komma ut på någon pay and drive om det passar.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Om man bara tänker körning….Så ska jag ta en allvarlig funderare på om vi ska försöka köra Sillen igen, eller ge upp. Efter ett par skenturer/olyckor för flera år sen hade vi ett långt uppehåll. Började sedan från början igen och det gick bra, till i höstas. Då drog han igen och jag landade på en åker . Efter det är han rädd igen.
Med Tiger o Dumle hoppas jag komma iväg på någon kurs och börja träna lite mer Dressyr. Skulle också vilja hitta en rockard till. Har i dagsläget en Globus som är lätt att transportera och Roslagsvagn som jag helst kör med, men den är tung och bänglig att få med. Så, gärna en vagn som är bra att köra med och som man kan transportera någorlunda enkelt.

Min föresats är att köra mycket!
Har inga direkta mål med körningen, förutom att bli en bättre kusk och få lydiga och lösgjorda ponnyer.
Men det är klart, att om jag någon gång lyckas med det, så kan det ju hända att jag vill visa upp dem på någon tävling. 
Och så är meningen att nyblivna fyraåringen ska sättas i vagn och att jag ska fortsätta prova det här med parkörning.
Jag vill köra lukas mer! Så vill jag få ruben inkörd, det får jag lite hjälp med av en kompis. Mitt stora mål är att visa ruben på hingstpremieringen! Förhoppningsvis även göra körprovet!
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.
Viktigaste målet är att sätta ihop ett trespann :D
Något par ska tävlas i lätt klass och försöka ta medalj på DM.
Om jag orkar träna tillräckligt mycket så ska jag köra MSV med ena ponnyn.
Jag ska börja tävla mitt par och vill försöka klara av två debutant så fort som möjligt för det känns ju urbota tråkigt att behöva lägga ner tid och pengar på att köra clearround.
Så mitt mål för hela året är att vara kvalad till lätt och hinna 1 eller 2 lätta tävlingar men det beror helt på hur tävlingssäsongen blir för man har inte massor att välja på.
Sen har jag också som mål att vi på vår klubb ska lyckas anordna en fullständig tävling. :-)

#4 Hur kör man ett trespann ? Är det tre i bredd eller två i bredd men en framför ? *nyfiken bara* 
Båda funkar, men jag tänkte mig tre i bredd :)

#8 Blir oxå nyfiken. Vad för slags anspänning blir det då? Alltså hur drar de vagnen?
Trojka heter det.
Jag har inte byggt ihop utrustningen än. Men jag tänkte mig en vanlig rockard med mittenhästen i skaklarna. Så sätter man på en stång tvärs över vagnen framtill, som sticker ut åt båda håll, med svänglar på. Då kopplar man på ytterhästarna där, med parselar och sätter ihop alla där fram med stångkopplen.
Sen ska vi ut och busköra ;D
#10 skrivetav HannaNikolina Hur gör du med tömmen?
Så långt har jag inte kommit än ;)
Men på nåt sätt blir det ju en partöm och en vanlig. Troligen så kopplar jag på samma sätt som här, men man får väl prova sig fram
http://migrated.ifokus.se/uploads/ea5/ea5af02764dc41aaf00c82e3a586bd1c/trojka.jpg
För hästen som nu är i slutfasen av sin inkörning är målet att hon ska bli mer trygg i vagnen, förstå sidförande pisk till fullo, galoppera i vagnen, börja förstå vad som förväntas av henne i Precision och maratonhinder samt förbättra kondition och styrka nog för att klara en fullständig tävling (två- eller tredagars) under året. Planen är också att starta två dressyr/precision.
För den gamle är målet att fortsätta förbättra skritten och travökningarna, bli ännu lite starkare för att bibehålla hans goda energi i samlingarna även när det är tungt underlag på Dressyrbanan samt att starta två svåra klasser.
För båda är målet att de ska vara friska, fräscha och skadefria, resa och bo bra på tävlingar samt tycka att det är roligt att träna och tävla.
Mitt mål för mig själv är att jag ska vara mer strukturerad samt träna ännu flitigare även i mentalt tunga perioder.

#10 är det inte bättre att ha svänglen där bak så alla hjälper till o dra?
När jag kört trojka så har det varit i jordbruket, med svängel bak och draglinor 
Jag har äntligen fått ork till att köra igång igen och jag hoppas att vi iaf ska ta oss iväg på några träningar och ev ngn tävling.
Just nu går jakten efter en buss så jag får med allt 
#14 Alltså jag menar framtill på "korgen", så alla tre svänglar hamnar i samma nivå.
Nu måste jag ändra mitt mål - jag ska köra fyrspann i år!! Fjärde ponnyn är på väg till stallet och fyrspannssele är beställd :D
#16 Härlig framåtanda du har, imponerande! :) Jag hoppas att vi kör samma tävling någon gång under året så jag får se småstjärnorna. :)
Mitt mål med året är att få ponnyn att dra däck igen. Lyckas vi bara få dit det (vilket inte ser helt omöjligt ut i dagsläget) så blir det till att traggla med det året ut. Här görs inga snabba steg längre, det var en dyr erfarenhet för mig att lära.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#16 hihihi härligt, ser fram emot att få ge en hjälpande hand vid ihopsättningen :-D
Japp #19 ska hjälpa till att sätta ihop dem och om hästarna samarbetar och jag lyckas hålla ordning på alla tömmar blir det tävlingsdebut redan i april. Dock blir det nog bara debutantklass i år om jag inte känner mig extra rik nån gång och fixar mätintyg till de två nya travponnyerna så vi kan tävla bland ponnyer…
Mina mål 2013 i hop med min ponny Aragorn är att vi ska köra ihop oss, att vi ska bli ett bra team ihop.
Sen att träningarna för Anders Eriksson ska ge oss bra hjälp att komma vidare i vår utveckling. Sen så är planen att börja tävla han i debutantklass o kvala till LA nästa år.
Men framförallt att han ska komma ut o åka transport o komma till nya platser o att han ska vara lättlastad både bort o hem. Lastningen är det stora jobbet. När jag inte har tidspress så kan jag nu lasta han åka till ridhus o åka hem o han går på direkt. Han vart inte så lätt att lasta när jag köpte han för några månader sedan.
Sen framförallt att vi ska roligt ihop:)

Hoppar in här jag också.
Mina mål för 2013 är då
Med Joystick Diablo att fortsätta jobba med det nyfunna drivet och se till att alltid få sista ordet.
Med Pegasus så är målet att fortsätta träna regelbundet för Eva Lindström. Å OM min kropp håller ihop så ska vi starta 2 tävlingar i Sikeå ena i maj andra i september. Då Pegasus ej har giltigt mätintyg i år så kommer han att starta som häst för att vi ska ta steget och få lite erfarenhet.
Med paret så hoppas jag hitta mer och mer harmoni. Att Pegasus går ner i varv och slappnar av mer och att Mini gör mer av sitt jobb.
Jag har faktiskt skaffat mig ett mål för i år nu! Mitt mål är att skaffa mig ett mål och sedan genomföra det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Ja det är kul att träna för ett mål och så klart uppnå målet!
Tänk bara att det är lättare att ha ett mätbart mål så man inte bara har att man ska bli bättre för annars kan det vara svårt att få den där känslan att man har lyckats!
Våra mål med våra hästar:
Goofy - klara av att starta någon utbildningstävling i körning, typ P&D eller en lättklass tävling. Var med någon tävling i riden Dressyr för att vänja sig vid att åka iväg till andra platser.
Flisan - Få bättre kondis och vara med på kör SM på Flyinge 2013. Par häst åt Calle i Lätt A
Calle - Starta en lätt A i enbet och helst 2 Lätt A i par.
Cornell - Sättas igång nu efter senskadan han ådrog sig på Åstorps tävling i oktober. Förbättra sin form så han kan få lite bättre dressyrpoäng i MSV klass. Lite hopptävlingar också i 1.10 - 1.20.

För körningen har jag nog inga direkta mål för i år, mer förhoppningar och "i bästa fall"- resoneringar.
Om jag ska tävla i år, så måste jag ju börja med att fixa grönt kort. Sen vet jag inte riktigt om mina resultat från förra året räknas, är det så så vill jag gärna komma ut på någon tävling, för kvalandets skull till Lätt A med Hyper. Jag skulle väldigt gärna vilja komma iväg på någon träningshelg eller liknande med honom.
Annars kommer jag att fokusera mina ponnyer på travet eftersom min tid där börjar ta slut! Kyra och Ella har båda en 2.00.0-gräns att spränga, körningen, främst Dressyr, blir mer som en del i träningen för deras del.
Sen börjar mina studier att gå mot sitt slut, jag är förhoppningsvis klar till sommaren vilket innebär att framtiden med jobb och hur stora möjligheter till att träna/tävla jag kommer att ha är oviss.
Men hoppas en massa, de gör man ju alltid