Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt
Läst 5600 ggr
penphotography
8

SMARTA mål hjälper dig att lyckas

Det allra viktigaste för att man ska nå framgång med sina mål är att det är mål som man själv har satt. Att involvera till exempel sin groom och tränare i målet är bra för att förankra målet, men för att målet ska vara tillräckligt intressant att jobba emot så måste målet vara självvalt. En bra teknik för just detta är använda sig av SMARTA mål.

Tydligare mål

Framgångsrika mål är ofta utformade med hjälp av akronymen SMARTA som betyder att målen ska vara specifika, mätbara, attraktiva, realistiska, tidsbestämda och accepterade.

Specifikt. Ett specifikt mål är lättare att förstå, ju tydligare desto bättre. Ett ospecifikt mål skulle kunna vara: jag ska tävla. Ett specifikt mål ska vara konkret och svårt att misstolka. Exempel: Jag ska köra en fullständig tävling i lätt klass.

Mätbart. Ett mätbart mål gör det lättare att se när man uppnått målet. Det ska vara tydligt om man har uppnått målet eller inte. Exempel: Jag ska köra en fullständig tävling i lätt klass med max 60 straff i Dressyr, godkänd Maraton och felfri Precision.

Attraktivt. Ett attraktivt mål är något som man tycker är roligt, något som man verkligen vill göra och som finns förankrat i drömmar.

Realistiskt. Ett realistiskt mål ska vara fullt möjligt att klara av. Målet ska vara rimligt i förhållande till den tid och det arbete man har möjlighet att lägga för att nå målet. Ett realistiskt mål får samtidigt inte vara för lätt eftersom det också ska vara utmanande.

Tidsbestämt. Ett tidsbestämt mål har ett slutdatum för när det ska vara uppnått. Ett tidsbestämt mål har även en bestämd början och avstämningspunkter för när delmålen ska vara nådda. Exempel: Jag ska köra en fullständig tävling i lätt klass med max 60 straff i Dressyr, godkänd Maraton och felfri Precision innan 1:a augusti.

Accepterat. Ett accepterat mål innebär att man kan stå bakom sitt mål och acceptera målets innebörd. Om det är flera personer inblandade i prestationen ska ett accepterat mål också vara tydligt och godkänt av alla inblandade, i körning till exempel groomen och tränaren.

Skriv ner målen

Ett sätt för att hålla kvar fokus på målen är att skriva ner alla mål och delmål tydligt. Läs igenom målen ett par gånger i veckan. Genom att göra detta ökar chanserna för att man ska lyckas uppnå sina mål eftersom det undermedvetna hjälper till att bearbeta målen.

Text och foto: Pernillha Engström

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

WinterPrince
1

Ugh! Det där håller vi på med på jobbet också. Skitsvårt tycker jag.

penphotography
0

Mmm, det kan vara lite klurigt i början, men väldigt användbart!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus