Träningsupplägg
Eftersom jag tänkte skaffa mig ett mål med min underbara lilla ponny så tänkte jag försöka börja planera våra aktiviteter lite mer.
Jag har precis börjat fundera på det hela och ett första utkast ser ut ungefär såhär:
Måndag: Vila (värsta dagen på jobbet, att planera något här är dömt att misslyckas.)
Tisdag: Tömkörning (på banan eller i skogen)
Onsdag: Körtur (konditionsträning)
Torsdag: Vila
Fredag: Promenad/trickträning
Lördag: Körning på banan
Söndag: Körtur
För att få inspiration undrar jag hur era veckor ser ut rent träningsmässigt? Någon som har tips att dela med sig av?
Jag känner mig lite som "I have no idea what I´m doing!"
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tycker att det är jättesvårt att ge råd om träningsupplägg till andra eftersom träningsupplägget påverkas bland annat av vad man har för mål, vilken ambitionsnivå man har och vad man praktiskt och ekonomiskt klarar.
Enklast tror jag att det är om man börjar med att fundera över vilka ambitioner man har, sätter mål för närmaste halvåret och året samt funderar på vad ekipaget är bra respektive mindre bra på. Då ser man vad man måste göra rent träningsmässigt för att nå målen.
Om det sen innebär att träningsdosen blev mer än man klarar av att genomföra så kan man behöva justera målen så att de blir realistiska.
Jo det är klart, som sagt har jag inte funderat jättemycket på det hela än men tänkte att jag kunde få lite inspiration av att se hur andra gör.
Mitt största problem just nu är att hitta en tränare och eftersom jag inte riktigt vet exakt vad jag vill träna i så blir det lite knepigt. Jag känner att om jag hade en tränare så har jag lättare att sätta ett mål och göra upp en plan för att nå målet. Men ja, då var det ju det med att hitta en jag vill träna för och den närmaste jag har hittat finns på två och en halv timmes körväg bort. Inte riktigt något man kan åka en gång i veckan.
Så som sagt, jag vill mest bli inspirerad av att se hur andra tänker kring sin träning. Speciellt som jag vet att det finns folk här som tävlar seriöst. Jag kommer aldrig tävla seriöst, jag har inte det drivet, men jag vill träna seriöst för att få en hållbar och allsidig ponny.
lurvponnyn.vimeddjur.se
För att ge ett exempel så tog jag fram min träningsdagbok. Så här såg en vecka i januari ut för mina hästar:
Emmy, (precis inkörd) mål bland annat en fullständig lätt klass i sommar.
Måndag: vila
Tisdag: tömkörd på ridbanan. Öppna och sluta i skritt, tempoväxlingar i trav, låg form.
Onsdag: Skritt med vagnen i skogen ca 30 min.
Torsdag: Styrketräning. Cavaletti, tömkörning.
Fredag: Markarbete i ridhuset 30 min. Skritt och trav. Övergångar och tempoväxlingar.
Lördag: Markarbete i ridhuset 30 min. Skritt och trav. Tempoväxlingar i trav.
Söndag: Skritt med vagnen i skogen ca 30 min.
Crawford, (tränad för elitklass) mål bland annat svår klass i sommar.
Måndag: Styrketräning. Klättring i skogen med vagnen.
Tisdag: Tömkörd på ridbanan. Jogg i låg form.
Onsdag: Konditionsträning 23 km. Intervaller i trav.
Torsdag: Styrketräning. Cavaletti, tömkörning. Låg form.
Fredag: Markarbete i ridhuset 25 min. Galoppombyten, galoppiruetter, öppna och sluta i trav. Galoppfattning från skritt.
Lördag: Markarbete i ridhuset 45 min. Tempoväxlingar och övergångar i trav, mycket samling. Sidvärtsrörelser.
Söndag: Jogg i skogen 16 km. Låg form.
Jag har inget träningsschema utan för istället en träningsdagbok. Tycker att det är jättesvårt att ha ett schema att följa. Om jag av någon anledning inte kan göra det som står på schemat så får jag dåligt samvete och det är inget bra. I bland är till exempel underlaget dåligt och då är det inte möjligt att galoppträna som exempel. Det ska vara kul att träna!
Med hjälp av träningsdagboken håller jag reda på träningen så att det blir lagom mycket av varje del (markarbete/dressyr, kondition, styrka och underhåll) under en 14 dagarsperiod. På grund av detta ser ingen vecka likadan ut som den andra. I perioder blir träningsdosen tyngre respektive lättare beroende på när under året, om det är nära tävling eller ej.
Detta upplägg med träningsdagbok fungerar för mig. Du får prova dig fram, kanske passar det dig bättre med ett schema att följa eller en kombination? När du har bestämt dig för dina mål kan du säkert få hjälp av din tränare med ett lämpligt träningsupplägg.
Lycka till! 
En gång i veckan kan det nog vara lite väl häftigt att köra 2,5 timme för att träna, det tycker till och med en träningsnarkoman som jag.
Men det kanske är möjligt en gång var tredje vecka/en gång i månaden? Att ha träningshjälp regelbundet är mycket värt även om det blir lite glest. Det är absolut bättre än inget.
Antar att det är körtränare som du letar efter? För att komma igång kan det kanske vara en idé att ta hjälp av en (rid)dressyrtränare på närmare håll, eller ha som komplement om du vill träna mer tätt?
Vi har inte heller något träningsschema att följa och då vi jobbar länge om vardagskvällarna så är det inte alltid man orkar med och göra så mycket mer än att mocka och fodrar. Vår KWPN krävar att sonen kommer hem också och hjälper till och han är bara hemma varannan helg.
Goofy 6 år, helgerna: körs ut i skogen om sonen är hemma annars försöker vi köra honom lite här hemma på ridbanan. Vardagskvällarna blir det mest tömkörning och sen rids han varannan vecka i en integrerad ridkonst-grupp. När han körs i skogen så brukar en följa med och rida Flisan för att han ska känna sig trygg. Varannan torsdag åker han med till ridhuset för lite träning och körning.
Flisan 10 år tävlar i Elit. På helgerna blir det oftast rejäla körpass i skogen i alla gångarter. Antingen i par med Calle eller i enbet med parvagnen (tung!) Flisan är den som även drar hem ved till gården också så ibland får hon jobba extra i skogen
Varje torsdag har vi körtid i ridhuset så då får hon ett dressyrpass. 2 dagar i veckan brukar det blir ett kortare runda antingen i skogen eller litet pass på vår ridbana. Flisan är våran stadigaste häst i sinnet så hon går med både Goofy och Calle när det behövs antingen i par, enbet eller som ridhäst.
Calle 6 år tävlar i par med Flisan och enbet i Lätt klass. Körs i enbet eller par på helgerna. Rids på vardagskvällar på ridbanan och varannan tisdag på integrerad ridkonst. Calle följer med varannan torsdag till ridhuset för antingen dressyr- ridning eller körning.
Cornell 11 år (sonens häst), tävlar tom MSV i körning och hoppning tom 120. Har precis blivit friskförklarad efter en senskada som han ådrog sig på Åstorps tävling i höstas så han skall sättas igång nu. Börjar med skritt i skogen och på ridbanan när det är mörkt. När sonen är hemma blir det antingen körning eller ridning på ridbana/ridhus. Hoppträning lite längre fram.
Tack för inspirationen!
#3 Jag skriver redan dagbok, men den är väldigt ostrukturerad och jag ville strukturera upp mitt hästeri lite
Förmodligen blir det inget absolut schema utan mer riktlinjer vad jag vill uppnå just den veckan.
#4 Jo jag funderar på att testa ändå. Det är inte riktigt körtränare jag söker utan mer "mark"tränare, eftersom jag är för stor för att rida honom måste det ske antingen från marken eller från vagn. Och jag kan lika väl tänka mig frihetsdressyr eller sånna "långa tyglar" såväl som körträning.
#5 Häftigt att ni klarar av att träna och tävla på så hög nivå när ni jobbar sent! Det är en inspiration om något, att höra att man kan ha ett normalt liv på sidan av häseriet 
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tränar ju inte riktigt körning ännu, men vi tragglar med inkörningsmoment, och så blir det lite ridning. Har inte heller ett spikat schema, men en plan för veckan tycker jag är bra.
Hästen i fråga blir 5 år i vår.
Måndag: Vila
Tisdag: Tömkörning/Inkörningsmoment/Miljöträning/Lastträning
Onsdag: Vila
Torsdag: Tömkörning/Inkörningsmoment/Miljöträning/Lastträning
Fredag: Vila
Lördag: Om jag har tillgång till hjälp blir det inkörningsmoment som kräver extra händer, t ex dra däck. Om jag inte har någon hjälp blir det lite ridning, men det beror också på underlaget.
Söndag: Ridning.
Beroende på vad som händer när jag har hjälpreda med mig till inkörningen bestämmer jag vad jag ska göra veckan efter. Härrom veckan tyckte han t ex svängeln var läskig så jag tragglade med den i ena handen och honom i andra under veckan efter.
Förra veckan hade jag bekymmer med böjningen, så denna veckan blir det extra fokus på det.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Vill bara tipsa dig om ett ställe utanför Hässleholm som har både erfarenhet av inkörning och körning samt integrerad ridning och jag tror även de har arbete på lång tygel. Är du intresserad så kan du ju kolla med dem.
#8 Tack de verkar ha flera kurser som jag kan tänka mig att gå på :) Och precis det tänket jag letar efter! Ska lätt undersöka den saken mer.
lurvponnyn.vimeddjur.se