Körning iFokus

Körning

Etikett: allmänt-om-körning
Läst 1856 ggr
PP
3

Spöförbud i körsporten?

Funderar på detta med förslag till skärpt djurskyddslag och spöförbud i drivande syfte som ingår. Nog måste det väl vara ett missförstånd att man som kusk framöver inte skulle få använda pisk? Är det att betrakta som drivande om man tar hjälp av en fjäderlätt pisk för exempelvis ställning eller galoppfattning?

De som tagit fram förslaget måste ju ha den hårda drivningen som kan förekomma i exempelvis trav, galopp eller på ridbanan i åtanke..? Man undrar ju om de ens sett hur en körkusk använder sin pisk? Har någon från körningen bemött lagförslaget?

penphotography
1

Intressant frågeställning. Jag har faktiskt inte funderat över det alls. I min värld fungerar pisken som sidförande/styrande på hästen mellan däckeln och bakselen. Driver med pisken gör jag inte. Däremot förstärker jag det framåtdrivande röstkommandot vid behov genom att använda pisken i rumpan, alltså bakom bakselen. Det är väl möjligtvis det som är aktuellt i och med den regeln du tar upp. Intressant hur som helst. Tål att funderas på.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

penphotography
0

Angående att driva med pisken i travsporten så tror jag du kan ha rätt om att regeln har inspirerats av drivningarna på upploppet. Men att förbjuda pisken i drivning på upploppet tror jag bara är dumt. Om man tittar på de länder som redan har piskförbud i travlopp så är drivningen på upploppet riktigt ful. Då tycker jag att det är bättre med bra domare som gör sitt jobb och ser till att pisken inte överanvänds och missbrukas.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

[[AcsJulia]]
0

Inom travet är det förbjudet att slå på hästen om det inte är i ett "korrigerande" syfte. Med det menas att man inte får endast driva med piskans hjälp och att hjälpa hästen ställa med piska är accepterat.

StuteriSolo
4

Att inte få använda pisk vid körning är ju som att inte få använda benen när man rider, det är ju helt galet om det ska vara så!

Och det här med förbud mot spödrivning på travet, titta på lopp från norge, där får man se många riktigt hemska drivningar med tömmarna istället, som om det är bättre!!

[[AcsJulia]]
1

#4 Jag tykcer faktiskt att det är tusen gånger värre att driva med tömmarna så vilt som de gör, eftersom det blir en hel del ryck i munnen på hästarna…

Men angående spöförbud, inom körning används spöt inte på samma sätt som i t.ex. galopp eller hoppning och jag tycker heller inte att bruket av spö ska hanteras på samma sätt där!

Pelzi
0

jag brukar aldrig använda spö när jag kör använder röst komandon i stället för att driva fram hästen och bromsa gör jag med ett öätt tag med tömmarna :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Efwa
5

Skulle jag inte använda spö på min envisa och till viss lata häst skulle vi stå kvar på stallplan nu, tolv år senare. Vissa hästar föds inte med framåtdrivning utan lär sig att bli pigga och arbetsglada. Att använda det orättvist är en helt annan sak.

Maliiin
2

Ta bort pisken för mig som kusk är ju som att ta bort benen på en ryttare Obestämd

Jag använder mer pisken för att kunna flytta hästen, ställa o.s.v. Drivningen framåt använder jag inte pisken så mkt till då jag har en ganska lyhörd ponny som lyssnar bra på röst.