Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 1086 ggr
WinterPrince
0

Lösgörande övningar på töm

Jag har börjat försöka arbeta min häst på töm, d v s inte bara styra rakt fram och svänga som det varit tidigare. Det är framförallt böjningen som jag vill få igenom. Gör mycket volter, serpentiner och andra övningar där jag byter sida att böja ofta. Men, han har ju en lätt och en svår sida. I det lätta varvet går allt kanon. Får igenom böjningen och kan hålla den med enbart stödet från yttertömmen, medan jag kan lätta i innerhanden. I det svåra varvet spjärnar han emot och vill inte böja alls. Får ofta vända runt honom med hjälp av innertömmen och försöker jag få ett stöd på yttern så ger han sig iväg åt det hållet istället. Förstår att det är svårt att ge tips så här över nätet. Åka till tränare är på g, men tills dess kanske ni har några tips jag kan testa.

penphotography
0

Sidvärtsrörelser är jättebra lösgörande arbete. Öppna och sluta är nog det som är enklast att göra när man tömkör.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

Håller med förgående talare och vill bara tillägga att ibland kan det vara lättare att använda sig av endast en lång tygel utan tömkörningsgjord för att man då har lättare för att korrigera ställning och böjning när man kan gå närma dem och även använda sin egen kropp för att stötta upp lite.

Om du kollar lite på nätet så kan du får bra tips tex:

http://bok.markus.ridakademi.se/15/Arbete+f%F6r+hand

Själva tränar vi integrerad ridkonst för Frida Stensson och hennes hemsida hittar du här:

http://www.joyriding.se/12975871

WinterPrince
1

#2 Tänk jag satt och läste i Markus handbok igår innan träningen, men hade inte kommit till detta kapitlet ännu.

Vi provade lite sidvärtsrörelser igår (har inte gjort den tidigare). På lång töm lyckades jag inte alls, blev för mycket för mig att hålla reda på. Men om jag gick fram så gick det bättre, vi gjorde något som liknar lilla snurran som Markus beskriver.

Så mer sidvärtsrörelser ska det bli!

Aribigga
0

Något som du säkert redan vet är att man ska börja i det lätta varvet för att på så sätt "stretcha" den svåra sidan först och göra det lite enklare.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Agto
0

#3 skrivetav WinterPrince Det var ju ett trevligt sammanträffande Flört

Kul att det gick bra för dig!

Mantissa
1

Det här lät intressant! Ingen som känner sig manad att göra en liten artikel?