Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3064 ggr
Annette
0

Rockard + loksele

Jag har ingen erfarenhet av bröstselar, vi har alltid körd både Ardennern och de stora ponnyerna med lokselar och 4-hjulig vagn.

Nu kör jag Shetlandsponny med Roslagsrockard och har hittills kört med en loksele. Har köpt en Ideal Harness bröstsele men det är ju så mycket remmar…

Min fråga är om det är olämpligt att köra rockard med loksele?

Efwa
2

Nä, det är inte olämpligt. Om jag förstått det hela rätt är väl egentligen loksele det bästa att köra med oavsett. Det enda man bör vara uppmärksam på och kanske skaffa när man kör ofta, och på ett snabbare sätt än om man drar tungt, är att ha draglinor och svängel.

Det gör att hästens bogrörelser är friare även med en loksele utan dessa.

Jag skulle också ha läderupphängning istället för t.e.x seltunga i metall som låter något grönjävligt med rockard, draglinor och svängel då de inte längre drar i tungan utan den hänger "fritt".

Men, om man tar sig tid att titta på selen från ideal så är det inte fler remmar än på en loksele egentligen. De är uppbyggda på samma sätt, alla selar. Anledningen att man tycker att det är mycket remmar är att de på en sådan sele, och en travsele, sitter lösa och upplevs längre.

Lokorna = bröstan, bröstan är dock lös. Det är t.o.m en rem mindre eftersom säkerhetsremmen under däckelremmen inte finns längre.

Däckeln = däckeln, spänns på samma sätt

baksele = baksele

draglinor = draglinor, som också brukar vara lösa och sätts på bröstan

Däremot kan jag förstå att skakelupphängningen känns som det är lite mer remmar men den ersätter ju egentligen bara säkerhetsgjordens läge.

Annette
0

Det är just skackelupphängningen som ger mig bekymmer. Det kändes bökigt jämfört med seltungor. Men det är väl förstås en vanesak. Det andra tror jag vi passat in på ett ungefär. Får väl kanske justera lite när vagnen kommer på.

Jag kör med seltungor och jag tycker inte det låter så mycket :)

Hur som helst är det väldigt roligt att köra, det tycker både jag och ponnyn :)

Annette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag provat selen igen och fått till allt utom skackelupphängningen.
Bifogar ett suddigt foto, har vi gjort rätt?

När selen ligger på hästen är det omöjligt att få intill skacklarna så det går att få fast dem. Jag antar att de är lite för breda och att jag måste böja ihop dem lite?

PP
0

Eller lätta på bukgjorden (beroende på hur brett det är). På bilden ser skakeln ut att ligga mot däckeln, men det kanske beror på hur bilden är tagen.

blacksmithfarm
0

Såvitt jag kan se på din bild så ser det ut som du har spännt den rätt.

Det finns en del bilder i den här artikeln, bland annat på den typen av skakelöglor som du har.

Sedan beror skakelbredden även på hur högt du har satt öglorna på selen. Vagnen ska ju vara rätt i balansen först och främst, men på en sele med lös brösta fäster man skakeln högre än på en loksele, och det kan göra skillnad i hur breda skaklarna kan/behöver vara, beroende på hur hästen ser ut. Lite svårt att se på bilden hur högt de sitter, men om det trots allt är skaklarna som är för breda och då kan du testa PP´s förslag eller så kanske de behöver böjas in.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Annette
0

På bilden i #3 ligger inte däckeln på hästen även om det kan se ut som en häst. (I själva verket är det en rostfri fodervagn som faktiskt liknar en svart häst på fotot…)

Hur mycket vågar jag lossa bukgjorden?