Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 4793 ggr
tellus123
0

Tävlingsgodkänd rockard?

Lite tips skulle behövas. Jag ska köpa en rockard och vill ha en som är tävlingsgodkänd i Dressyr och precission för B-ponny samt att den ska vara enkel att montera ner så jag kan förvara den i transporten bredvid ponnyn på andra sidan mellanväggen!

Vilka märken ska jag titta efter? Jag vill inte modifiera sjäv utan lägger hellre en extra slant för att få det jag vill ha redan från början.

Säkert, snyggt och bekvämt!

Och om någon råkar ha till salu så är jag intresserad :)

Agto
3

Det finns NHS vagnar som är av bra kvalité och är nedmonterbara och säljs nya av Westerdahls:

http://www.westerdal.se/index.php/nhsvagnar

Tinula
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en NHSvagn till mitt russ, och är väldigt nöjd med den. Bekväm att åka i, rejält byggd, lätta att montera ner och ihop :)

HannaNikolina
1

Jag har också en NHS-sylky. Jag hänger den bakpå transporten på såna där krokar som travvagnarna brukar hänga på. Jättesmidigt, det enda jag behöver göra är lossa två skruvar och fälla ner sätet, sen lyfter jag upp den på krokarna och spänner fast .

tellus123
0

Wow! Superfin!

Jag känner dock att om jag ska lägga ut så mycket pengar så kan jag lika gärna köpa en 4-hjulig…

Jag har nog tänkt mig absolut MAX 10 000kr…. Är det omöjligt? Skäms

Finns ju inte så jättestor begagnatmarkand heller har jag märkt, inte om man vill ha något som inte är ett hemmabygge…

Lena90
2

Kolla drive outs hemsida, de har några runt där tror jag :) Läste att vissa har ett stöd bak så man kan ställa den upp och tror man kan ta av skacklarna :) Har ingen själv men drömmer om en ;)

Carpe diem!

HannaNikolina
2

Tidaholmsvagnars rockard 204 verkar gå att packa ihop bra

AnnikaSvensson
0

Ringde för att höra lite mer om NSH vagnarna men dom tillverkades tydligen inte längre

HannaNikolina
0

Inte? Så tråkigt isf. Men det står inget på hemsidan om att de slutat..?

tellus123
0

Kollar lite på Drive outs vagnar och dom är sjukt fina.

Har även kollat på Tidaholmsvagnarna…

Varför är tidaholmsvagnarna typ dubbelt så dyra? Vad gör dom bättre än andra?

BoelH
3

Du kan kolla på Kutzmann också, de har också fina vagnar. Jag har en importvagn (016) från Drive out till min shettis. Den gillar jag rejält, stadig, fullt tävlingsgodkänd på 126 cm, speciellt gillar jag spaken baktill som gör att du kan luta den bakåt när den inte används. En del tycker att den är för tung för att tävla med, men jag tror att det handlar mer om hur man tränar upp hästen. Vikten tror jag ligger runt 60-65 kg. Till C-ponnyn har jag en inkörningsvagn 204. Den är grymt bekväm att köra med, en sak som jag tror att man får för en del av pengarna. Den går att vika ihop jättemycket. Däremot tycker jag inte att färgen på vagnen sitter så bra och jag har hört andra som inte heller tycker att färgen håller. Den skavs av på ställen där det inte borde skavts av. Visst kan jag ha haft otur med min vagn, men det är ju lite trist. Jag köpte den begagnad så det kan ju råkat ut för något innan den kom till mig. Tidaholmsvagnarna är svensktillverkade vilket nog är den främsta anledningen till att de är dyrare. Men man får jättebra hjälp från Mats och reservdelar bör ju inte vara något problem, vilket det kan finnas risk för avseende de polska vagnarna. NHS vagnarna gillade jag, hade gärna haft en om jag letat ny, så det är ju synd om de slutat tillverka dem. :( Jag tycker definitivt att du ska titta på vagnarna som ligger runt 10-15 tkr. I det prisspannet hittar du vagnar som håller bra och har hyfsad kvalitet.

tellus123
0

Tack för svar! Intressant läsning! Det är just 016 jag kollat lite extra på hos Drive out.

Det där med att fälla den bakåt, kan den stå i en hästsläps-spilta då, om man tar av skacklarna? Glad

BoelH
0

Nej, inte min iallafall. Men jag har anpassat mitt släp, så jag kan köra in vagnen, utan skaklar, och sen står hästen hästen längst bak, lite på sniskan, bakåtvänd. Hon trivs bra där och vagnen står still. :) Smidigt. Ett tag provade jag att ta av säte och skaklar och då fick jag in vagnen, men risken för skav var för stor tyckte jag + att det inte var bra att skruva av sätet hela tiden. Det tog på skruvarna. Har även testat att ha den på sulkyfästen baktill, men den var för tung att hantera på det sättet, plus skavrisk.

Klasselover
0

Jag hade driveouts rockard för C-D-ponny, den låg på 10' i nypris i somras men de har inte kvar den längre :/ Fanns en mindre modell också vet jag. Kolla beg? Gick enkelt att plocka isär och ha i transport :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

PP
0

Jäboruder säljer olika importvagnar från Polen, byggda av en holländare; http://www.jaboruder.se/bakker.htm

Man ska kunna bestämma mycket själv, som bredd och färg. Står inga priser på hemsidan, men jag har för mej att den övre rockarden låg på runt 10 000:-.

De erbjuder även räntefri avbetalning. ;-)

penphotography
0

Så här skriver Tidaholmsvagnar på sin engelska facebooksida, Tidaholmsvagnar Sweden:

_"We often have the question of what the deferens is between our carriages and other carriages.
It's not easy to answer that quickly but to start . We are using Swedish steel that is less coal and slag in than cheaper metals. 
That means that our carriages can be built lighter and stronger with this materials.
We are building the carriages after the drivers leg length and the size of hors /pony.
We are also balancing our carriages with a low heavy point in wheels and axels.
The groom space is also balanced so the groom don’t have to sit on the sides,
he can instead lean out on the sides and have the space to move easily from side to side
We are also building the springs to fit each carriages.
The leaf spring can move on 2 directions that also gives the carriage more stability.
For singles and pony we have the rubber spring that gives the possibility to build a more compact carriage.
But it's very important to control that its build in Sweden and not a copy that is build in another country.
They are normal building them with a cheaper materials and that is not strong enough for this models.
The best is if you see a Tidaholm carriage on a competition or a training. 
Ask the driver if you can test drive his carriage, or contact the nearest contact person for our products.
You can also call us direct on +46 502 424 58 and arrange a meeting.
You are always welcome to visit our factory in Sweden, but please call first .

Matilda Strand
Tidaholmsvagnar"_

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

tellus123
0

Jisses så svårt!

En rockard för 13000kr eller en 4-hjulig för 19 000???

Fördelar och nackdelar?

BoelH
1

Som du skrev själv i trådstarten så ville du ha en vagn som du kunde tävla Dressyr och Precision med, och som lätt gick att få in i transporten. Om du utgår från det, så är ju första frågan om du kan få in en fyrhjuling och häst i transporten? Generellt sett tror jag att fyrhjuligt är bekvämare, men en rockard är lättare att transportera. Detta utan att säga att det inte kan vara bekvämt med en rockard. Var i landet befinner du dig? Kanske kan du åka och hälsa på någon som har sådana vagnar som du är intresserad av och bilda dig en uppfattning om vad som blir bäst för dig?

Agto
0

Tycker det är det bästa tipset som BoelH kom med. Försök att provköra så många vagnar som du kan hitta och även sådana vagnar som du inte tror du är intresserad av för det är alltid så att det inte bara finns nackedelar på en vagn utan även fördelar och när man börjar bli klar med vilka egenskaper man letar efter så kan man leta efter vagn som har dessa egenskaper.

Lycka till i jakten ;-)