Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 1455 ggr
Agto
1

Loggor, reklam och TR

Tänkte köpa nya benskydd till tävling och jag undrar om någon vet hur det gick med debatten om loggor på utrustningen när hästen vistas på tävlingsplatsen?

blacksmithfarm
1

Finns ett helt avsnitt i TR I angående loggor. Det är ett stycke för i år och ett för nästa år. Om inte jag läst fel så står det inget om tillverkare för i år, men from 1 jan 2014; Namn eller logotyper på tillverkarmärkning som identifierar tillverkaren får förekomma på kläder och utrustning. 

Kläder & utrustning max 3 cm2 max 1 gång
vagnar max 50cm2 max 1 gång
remmar i körning (selar antar jag) max 10cm lång rem max en gång

Läs gärna mer i TRI Mom 151-A.6 och Mom 151-B.2. Jag är inte säker på att jag lyckats tolka det exakt rätt…

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Agto
0

Ok tack för ditt svar. 

Jag tolkar det som att jag inte behöver bekymra mig om tillverkarens namn eller logotyper på hästens utrustning och det är bara om vi skulle bli sponsrade som dessa regler gäller.

penphotography
0

Jag kan minnas fel men jag har för mig att just benskydd var undantagna..?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

blacksmithfarm
0

Som jag förstod det så är det regler kring tillverkarnas märkningar from 2014

Ingen aning, hittade inget om det i de styckena i TR I i alla fall

HannaNikolina
0

"remmar i körning (selar antar jag) max 10cm lång rem max en gång"

Undrar hur detta tolkas om man kör spann med två eller fyra hästar och det är sån märkning en gång per sele/per häst…

penphotography
0

#5 Bra fråga!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
3

Varför måste det vara så svårtolkat varje gång

Agto
1

Nu har jag läst igen och tolkat det på annat sätt..

"remmar i körning (selar antar jag) max 10cm lång rem max en gång"

Jag tolkar: Eftersom det står att selar är undantaget och om man har en särskild rem som identifiera tillverkaren så får denna rem inte vara längre än 10 cm. 

Tolkar också att på (tex) benskydden så får det sitta en tillverkningslogga på varje benskydd som är max 3 cm²

Inte vet jag om det är rätt och inga fall har ju blivit kollade än men som sagt dessa regler träder i kraft 2014.

blacksmithfarm
0

Ja, efter att ha läst om det igen så tolkar jag  det som att selar inte faller in under "kläder och utrustning" (som tex sadel och träns bör göra…) utan att för dem gäller då "remmar i körning" och därmed max 10cm lång rem, _"…får visas endast en gång per sele under körning"
_(kanske var så du menade det?)

Jag skulle nog tolka benskydden så som du har gjort.

Agto
1

Jag tänker så här att eftersom de skriver under punkten om utrustning att selar är undantagna och sedan kallar något för remmar så tror jag inte det är samma sak. Då hade de väl skrivit Selar som rubrik och sedan att den rem som identifiera får inte vara mer än 10 cm. 

Vi har ju en Zilco Empathy brösta och tillverkningsloggan sitter ju på bröstan och det är ju lite svårt att kalla bröstan för en rem tycker jag. Så den har vi tänkt att använda 2014 också 

Det här med tillvekningsloggor är ju inte ett jötteproblem inom körningen men om man ser på hoppning och Dressyr så har de mycket märkes-utrustning och tillverkningsloggorna är ju oftast gigantiska både på kläder och schabrak så det ska ju bli intressant om domaren säger något i de grenarna. För det är väl domaren som måste påpeka om man gör fel? Eller

blacksmithfarm
0

Ja, men då förstår jag inte vad det är för remmar det skulle vara tal om. Eftersom de endast gäller körning?

Men jag förstår hur du tänker.

Agto
2

Nej jag vet inte heller men jag tycker att TR borde ge ett exempel på en rem så man förstod vad som avses. 

Jag kan tycka att en sele består av remmar men jag har svårt att se att däckeln eller bröstan är en rem.