Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 3256 ggr
Linden95
0

Skavsår av draglinorna

Hej!

Mitt russ har fått skavsår av draglinorna, ganska "långa", ca 10-12 cm. Har provat att fästa ludd för att minska men det hjälper inte.

Någon som har något tips?

Hälsning

// Ida och Alex

[[AcsJulia]]
0

Får jag fråga vilket material linorna är i? :)

Efwa
1

Ibland kan senvinterpälsen vara lite tagelaktig och ge skav. Jag använder då skavludd. Det blir inte bättre men inte heller sämre. Först när de fäller och sommarpälsen kommer så brukar det försvinna. Kan det vara så?

Agto
1

Skaffa bredare svängel så att inte linorna går emot hästen. Har du bröstsele med lös brösta? Ibland kan hästen också få skav pga bröstan sitter för närma bogspetsarna.

Linden95
1

# 1 - De är i läder :)

# 2 - Kan vara så men jag tror inte det :/

# 3 - Har en bred svängel och "utdragnings" (om jag kan kalla det så :P) fållor för att få "bort" linorna från sidorna på hästen. Min svängel är i sig ganska bred, ett par centimeter tillgodo på varje sida till skacklarna. Själva skaven sitter från mitten på magen och bakåt, så de kommer inte från bröstan. :/

Efwa
0

Har du kört med samma inställningarlinor och vagn på andra årstider? Har det blivit samma skav? Min får bara skav på våren, från januari och framåt, till fällninge är över och just från mitten på magen och bakåt, ca 20 cm långt.

[[AcsJulia]]
1

Det kan vara så att pälsen blir tovig och nöter på huden. Då brukar det oftast hjälpa om man rakar där det sliter (tex nedre delen av magen). Inte så kul om man har utedriftshästar kanske, men en ganska bra lösning! Men tänk på att om din häst har känslig hud (får lätt skav även på sommaren) så bör man undvika att raka, men just tovig & blöt päls brukar kunna vara boven i sådana här situaitoner.

Karin E
1

Sänk svängeln så att draglinorna går nedanför skavet.

Agto
1

#4 skrivetav Linden95

Min tanke var inte att din häst fick skav av bröstan utan att bröstan går för mycket mot bogspetsarna så det blir för mycket rörelser i linorna. Ju högre bröstan kan sitta desto mindre påverkar den bogen och därmed blir det mindre rörelser i linorna.

Jämför en freiser tex som kan ha bröstan helt fri från bogarna så det är en del som säger att man tom kan vara utan svängel eftersom det blir så lite rörelser.

Linden95
0

# 8 - Jaha, nu är jag med på hur du menar! :)

Han vilar från vagnen denna veckan medan jag funderar på hur jag ska lösa det. Tack för era svar! Om ni kommer på fler tips/andra tips får ni gärna fylla på.

Att raka honom gör jag helst inte, men om jag inte hittar en annan lösning så får jag prova det…! :)

Zaphix
0

Har samma problem, har satt dit fårskinnsludd och det gör så att det inte blir sämre iaf, kör inte nästan varje dag som jag gjorde förut utan får rida mer nu pga. skaven från linorna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[[AcsJulia]]
0

Jag brukar faktiskt varva körningen med att använda travsele ibland för att undvika just det här problemet. Funkar bra! Glad

Joystick
0

Pälsglans kan man ju använda i bogen på hästtäcken för att undvika skav. Lite extra pälsglans kanske kan hjälpa plus ludd av något slag

penphotography
1

Tips från dressyrryttare: klä draglinan i ludd och gnugga in potatismjöl i pälsen.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Maliiin
0

Mina hästar brukar alltid få det när de är klippta och pälsen börjar växa ut. Så jag bara väntar på att det ska börjas..

Men jag brukar fästa fårskinn på linorna där det skaver så är det löst sen. Men det ska vara äkta fluffiga fårskinn och inte de där små tunna nosludden. Utan äkta fårskinn så funkar det bra på mina pållar iaf tills pälsen vuxit ut mer.

Man kan även spraya med lite pälsglans på hästen. Vet många som gör det i kombination med ludd.

Agto
3

Hur funkar potatismjöl och svett tillsammans? Blir det pannkakaSkrattande?

penphotography
0

#15 Det är jag också nyfiken på!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
0

Så kom då skaven som ett brev på posten till våren……som alltid!

Nu har min häst äntligen börjat fälla men precis före detta så kom den "fula" pälsen där rakningen varit i början på säsongen. Där uppkommer alltid skav, och således även i år.

Nu är det syntetpälstunnlar som gäller en bit in på våren tills fällningen är slut.

Rakning på sommaren ger inte samma symptom.

Agto
0

Skönt att höra att våren har anlänt till er 😉

Blir det sår eller är det bara fjordpälsen som blir tilltufsad? Den nordsvensk som vi kör mycket så slits de långa hårstråna (svinpälsen) bort där bakselen ligger annars har vi inget skav alls. Vår frusna långbening som har täcke på sig om risk för nederbörd ser lite tilltufsad ut där kanterna från täcket ligger mot halsen men det har det nog gjort hela tiden tror jag.

Efwa
0

Nu hann jag se det i tid så svinpälsen är än så länge bara kortare just där.

Har jag otur och märker det lite senare (om man varit på långtur eller så) så är han helt kal och falmmande röd under den svarta huden. Det vänder ju på en dag det där.

Agto
0

Det låter inte bra! Förstår att det är ett problem.