Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 1080 ggr
Lina
0

Vill köra in min häst.

Jag ska börja köra in min häst så fort vädret tillåter. Jag tänkte göra så mycket jag klarar av själv för att sen ta hjälp av en körkunnig. Men behöver tips på övningar, hjälpmedel, vad jag ska tänka på/ bör undvika osv. 

Tömköras kan han. Dock var det ett tag sen sist så ska ge mig på det igen sen börja dra däck med honom. När han kan det tänkte jag börja med skaklar. Jag har varken sele eller vagn än och det lär dröja innan jag har råd att köpa vagn.

Jag körde in min gamla ponny själv utan problem men hon var lugnet själv. Min nuvarande är lite nervigare så det gäller att inte göra fel och gå lugnt framåt.

Vet ni någon som kör in hästar i skåne? Jag har sökt på nätet men hittar inget.

Lina
0

Kan tillägga att jag har tolkat med honom en gång och det gick bra. 

Jag har ingen som helst brådska med inkörningen utan detta kommer vara en variation i träningen för både mig och hästen.

Agto
3

Axel Olin, Fredik Persson, Tomas Eriksson tar alla emot inkörningshästar. Det finns ju fler också. 

Skulle ge dig rådet att hitta en tränare som kan hjälpa dig lite då och då med övningar på den nivå som ni är på och däremellan öva hemma. Då utvecklas du och din häst tillsammans. Man får också hjälp att lösa de små problem som man alltid stöter på innan problemen blir gigantiska och mer svårlösta. 

Vi i Blekinge får besök av Ann-Christine Arvidsson 1 gång/månaden och vi är några som kört in våra hästar själva med hjälp av hennes vakande ögon ;-)

Du kan ju även komplettera med lite litteratur där Anders Eriksson bla har skrivit många tankvärda ord. 

Lycka till!