Körning iFokus

Körning

Etikettsportkörning
Läst 2349 ggr
Pinkilly
1

Enbet 225kg?

Tänkte bara höra med er vad ni drar för tyngd med olika hästar. Min parvagn väger 225kg och den har jag till mitt b-ponnypar. Det finns även enbetsskaklar till den och då undrar jag vad för häst man ska ha som kan dra en vagn på 225kg?

Och då tänker jag träning och tävling inte bara skogskörning. Hur tunga vagnar har ni till era lite större ponnyer/kallblod och hästar i enbet?

penphotography
0

170 kg till D-ponny och häst. Det plockar på rätt snabbt med två vuxna på ca 70 kg/st. Har även en C-ponny på 5 år men jag upplever vagnen som för tung för henne i dagsläget. Kanske fungerar det om några år när hon blivit starkare.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Pinkilly
0

Ja jag misstänkte väl att det inte var rimligt med 225 för enbet om man inte har nån jättebamsehäst :-)

StuteriSolo
0

Jag kör hemma med en ponny i min parvagn med samma vikt, men tävling tror jag inte riktigt på. Motionskörning är dock inget problem för ett välmusklat russ. Har dock inte kört längre än ca. 10-12 km och oftast utan passagerare

Unghästarna får nog bli mer musklade innan de får prova på den vagnen i enbet…

Agto
1

Vår enbetsvagn väger ca 165 kg och används för tävling. Vi har en parvagn som väger 360 kg som används vid parkörning men denna vagn har vi också enbetsskaklar och används till en av vår nordis på 148 cm som vi tävlar i svår-klass i körning. För att komma upp i puls i intervallerna så har vi märkt att det hjälper inte att köra den vanliga enbetsvagnen så därför har vi börjat köra henne med parvagnen. Det vi har märkt är att hon fått mycket bättre framåtanda i skritten så vi tror att den ökade vikten har fått henne i bättre balans och bättre kondis och hoppas att det ska hjälpa henne i sommar på tävlingarna. 

Vi har det enormt backigt där vi kör och de andra hästarna kör vi endast med den lätta vagnen men känner man att man har en häst som är tillräckligt tränad och har fått upp viljan att dra så är det inga problem att dra tyngre med dem.