Huvudlag till shettis lite funderingar...
Jag har en Ideal sele till Pegasus som då är en ganska stor kille.. Tror han är ca 105 cm idag.
Huvudlaget har då ett ponnypannband och även käkrem tror jag. På honom ser det helt ok ut.
Men Mini som då är betydligt mindre så känns det onödigt kraftigt läder och på gränsen till klumpigt. Lite svårt att formulera mig men jag skulle alltså vilja ha ett nättare körträns mer som vanligt ridträns i lädret.
Vad tror ni om att använda sig av ett travhuvudlag och köpa till skygglappar till det? Är det någon som provat de? Eller är det bara jag som reagerar knäppt?
Hur funkar nosgrimman på ett travarhuvudlag och vad har du för bett? Finns det inte smäckrare huvudlag i de små storlekarna?
Lägg in en bild på din häst så får vi tycka lite 😉

Nog kan du väl använda ett travhuvudlag. En nosgrimma med separat upphängning fixar du enkelt genom att kapa nackremmen på en vanlig nosgrimma och "hänga upp på" sidostyckenas övre spännen. Eventuellt trä på extra slejfar i andra änden, där bettet fästs, för att få mer stadga. Blir precis som Ideals original (förutom att själva nosremmen inte är löpande, men det kan man ju oxå ordna om man vill ha det). ;-)
Jag fick nyligen hem min Idealsele i stl mini och blev glatt överraskad över att hela selen numera är smalare och mer proportionerlig för de minsta hästarna. Tyvärr, var huvudlaget i minsta laget för min ponny som fick ha allt utspänt så mycket det gick och därmed kan jag inte få skygglapparna i rätt höjd samt att det blev väl trångt för hans öron. Helt enkelt är det då inte att exempelvis köpa ett nackstycke i stl shetland, eftersom remmarna är för breda för att passa de små spännena på minisidostyckena. På det viset är det så smart med travsporten som har samma dimensioner på allt! Samtidigt förstår jag att man vill ha lite grövre (och starkare) remmar i körning. Men det finns annat man skulle kunna plocka upp från travet - som metallinlägg i skakleöglorna och vid tömfäste, för större säkerhet. Men det är en helt annan diskussion. ;-)

Mini på denna bilden är då nästa som ska få sig en egen ideal sele.
På honom har jag uppfattningen att orginalhuvudlaget ska se groteskt ut. MEN han är då bredpannad och jag misstänker att jag skulle få samma problem som #2 att skygglapparna hamnar fel och att allt hamnar på sista hålet.
När jag kör enbet så varierar jag huvudlag på grabbarna och kör ibland utan skygglappar men paret kör jag inte utan skygglappar.
Många smarta ideer för att få till det nu fick jag tack PP!!

Idag har jag ett eget hopplock till Mini..
Vart jag fått tag på de delarna minns jag inte. Är inte vackert och ja de är också på de sista hålen.
Kusk Amanda Thorsell
Alla bilder jag lagt in här är fotade av Amanda eller Monica Thorsell
Å hästarna är då Pegasus född -06
Mini född -07 ( Joystick Diablo)

Jag tycker inte de ser klumpiga ut. Tycker de ser fina ut 😍
Hej.
Har också problem med detta och tom min körtränare tyckte huvudlaget var lite för "klumpigt" på min häst -har också idel harness.
På min standardvalack (som jag iof inte har kvar längre) som var 93 cm hög gäller detta, men på mitt standardsto på 102 cm passar det bättre.
Så iaf jag håller med dig 🙂
Nu har jag köpt ett litet mini-sto som är tidigare körd och skall köpa ny sele till henne och är lite osäker på om jag skall köpa ideal mini till henne eller om jag skall köpa Drive-outs som är lite tunnare i remmar osv.
Hade även problem med att bröstan på idealen var för kraftig och bred och gick emot luftstupen på min standardvalack 93 cm så jag fick köpa en ny ergonomisk istället.
Detta med selar och att man får "sätta" ihop för att få det passa optimalt på shetland verkar vanligt inser jag.
Häls Åsa Charlotta/Lotta

#9 Kan tipsa om att Ideals minisele numera har smalare remmar och bättre anpassad brösta och däckel för de små! ;-)
Bild från första provningen på valacken som mäter ca 90 cm över manken och inte är av den grövsta modellen. Nu är jag lite av en "sucker" för ideal-selen, då det är den första selen jag tycker har legat bra på mina ponnyer och dessutom är av en kvalitet som jag tycker mycket om. Har gått igenom ett ganska stort antal olika selar, där däcklarna antingen varit dåligt formade och/eller stoppade eller för trånga så de liksom har legat långt ovanför ryggen. Men jag har kanske ponnyer med ovanligt välvda revben…? 😇
Jag har haft en tidigare variant av Ideals minisele och den var bara en förminskning av shetlandsstorleken, dvs lika bred brösta och däckel, och den tyckte jag blev alldeles för klumpig, så den sålde jag vidare. Men denna är jag mycket nöjd med!
Det enda problemet är ju att det inte går att byta ut delar mellan shetland och mini, eftersom spännena är mindre på mini och inte passar shetlands grövre remmar. Och jag fick alltså problem med huvudlaget till min. Jag tror dock jag kan lösa det antingen genom att skära till ett helt nytt, längre nackstycke eller så har jag provat att byta ut sidostyckena till stl shetland (mininackstycket går ju i dessa spännen utan problem) och det ser ut att kunna funka. Annars får jag väl helt enkelt ge upp tanken på skygglappar. ;-)

Jag har då provat drive outs startsele till Mini. Å jag gillade inte alls den selen tyvärr.
Idag kör jag ju Mini med Pegasus sele och ställer om så gott det går. MEN det är inte optimalt. Han är tyvärr för stor för att kunna ha Minihuvdlaget men med en ergonomisk brösta så kommer det att bli bra hoppas jag.
Att köra utan skygglappar fungerar inte för mig när jag ska köra med de i par. Enbet har jag inget krav på skygglappar.
På bilden ser ni Mini med lånad startsele. (och vagn)
Hej
Det låter ju toppen, för jag har en kusin som har ett mini-sto och hon har just en ideal harness som vi tycker är lite för klumpig för hästen bla. är bröstan fram för bred och klumpig. Så jag har tänkt att jag nog måste köpa ett annat märke till mitt nya mini-sto.
Men, då kanske den passar bra nu då och kan vara aktuell.
Har en ideal harness till mitt standardsto och jag är jätte nöjd, dock har jag annan brösta: Zilco ergonomisk som sitter super bra.
Din var fin med brunt foder, specialbeställde du den?
Häls Lotta 🙂
Hej
Undrar om du har lust att mäta hur bred bröstan fram är på din nya ideal harness mini sele. Blev lite nyfiken 😉
Häls Lotta igen…
#11 Vad var det i Drive outs sele som du inte tyckte om, vore jätte bra att veta för då kan jag välja bort den direkt isf 😉
#15 Tack, då ska jag mäta och jämnföra på min standardsele.
Tycker också den var jättefin och hade själv inte brytt mig om det🙂
Men oj vilken lång leveranstid…, då måste jag nog beställa snart.
Många hälsningar Lotta

Linbärare kan man enkelt fixa själv med hjälp av vanliga snokremmar och ett par slejfar. Vill man, kan man även använda pannkläppar som "dekor".
😉

#10 Så fin den var 🙂
Jag har velat lite om jag skulle beställa svart eller svart med brunt foder, men nu tror jag att jag har bestämt mig.
Frågan är nu bara om jag ska ha fasta eller lösa draglinor? Jag har väldigt svårt med grövre remmar och spännen med min trasiga arm, så ska jag ha lösa draglinor så måste jag ha adapters och snabbkopplingar till svängeln. Frågan är vad som blir enklast?

#18 Å ja vet ju att man kan fixa linbärare själv.. Till parselen har jag idag skosnören…
Men jag var inte nöjd med startselen i allalfall å då blir man mer kritisk.
#19 I ditt fall skulle jag nog ställa för och nackdelar emot varandra på ett papper. Å sen se vad som sliter minst på din kropp och ger mest nöjje för dig.. inte helt lätt
För min egen del så är snabbkoppling på selen guld värd.. En rockard som jag kan ta mig i utan att krypa hör också till guldkanten… vid parkörning så är det krypa upp i vagnen som gäller men .. sitter bekvämt i allafall

#20 Jag har lösa draglinor, snabbkopplingar och adapters idag, och det funkar trots allt bra, så det får nog förmodligen bli så igen.🙂
#14 Jag har en startsele och den har jag tänkt byta ut nu. Den funkar utmärkt när man vill komma igång och köra lite och ha hyfsat vettiga grejer för en billig peng.
Men jag tycker att min är lite trång i däckeln, i alla fall för valacken som är 87 cm och ganska rund över ryggen.
Det är också pyttesmå liggade tömringar på uppehållsremmen till bröstan och därmed lite knixigt att få igenom tömspännet om man är lite fumlig som jag. Även tömringarna på själva däckeln är små, tycker jag, så jag bytte ut mina. Bakselen är lite sladdrig också. Huvudlaget till selen var på tok för stort till mina pållar i alla fall.
Jag tror bröstan på Startselen är 7 cm bred i storlek mini om jag inte minns fel.
#20 Men Startselen och Ideals sele är ju selar i helt olilka prisklasser. Startselen kostar drygt 2000 kr och Idealselen ca 5-6000 kr i shettis! Det är klart att det är skillnad på dom då, konstigt vore väl annars. Jag tycker Startselen är mycket bra för det priset och förbättringar görs också hela tiden på den, så det är inte säkert att de första Startselarna som kom är exakt lika som de nyaste vad gäller vissa detaljer och mått t.ex.
Det är bättre att iså fall jämföra Idealselen med Drive Outs Diplomatsele som är mer likvärdiga.

#22 Jo jag vet att de är helt olika prisklasser. Å det är därför jag var nyfiken på startselen. I ponnystorlek så kändes den nämligen bättre i kvalliten. Å jag vet flera som är nöjd med den selen.
Eftersom Mini nu ändå behöver ha en ergonomisk brösta så finns det inte så många alternativ om man inte vill ha syntetsele. Det känns lite överkurs att köpa en sele för 2000 och sen behöva köpa till en brösta för runt samma summa och ändå inte vara riktigt nöjd