Hur få upp huvudet?
Testar att fråga här. Jag har en shettis som hela tiden hon körs går och spårar,dvs sniffar på marken. Hur ska man få upp huvudet och få lite kontroll? Jag fick svaret innan att det var bara bra att hon gick så för då använder hon rygg och rumpa.Men nog ska jag väl ha kontroll över henne ??
Går hon verkligen och sniffar? Då hade jag talat om för min häst att det inte är tillåtet. Om hon går och drar i tömmarna och hänger sig i dem kan Dressyr för tränare fungera. Men också kan bettet vara sådant att det inte passar din häst. På min häst kan det skilja bara ett snäpp på kindkedjan eller höjden på vilken jag sätter tömmen. Eller bettet då.
Hur är det med framåtbjudningen?

Undrar om jag kan få hänga på denna tråd, då jag och min ponny har lite av samma problem?
En shetlandsponny som, vad än utställningsdomarna säger, är lite byggd i nedförsbacke. Blir gärna lång och låg i vagn. Under "framkörning", så jag förstår att hon inte har styrkan att bära sej som jag skulle önska ännu, men jag känner att jag kört lite fast med hur jag ska tänka för att förhoppningsvis komma dit till slut…
Jag tycker att hon har framåtbjudning, men det är klart att hon tappar när hon blir trött. Det jag tänker själv, är halter, övergångar och tempoväxlingar för att försöka få henne lättare fram och ta mer vikt bak, samt för att få henne lydig, kvick och "med mej". Men jag blir osäker på om jag går händelserna i förväg..? Är det bättre att ge henne friheten att välja en låg form, tills konditionen är bättre?
Tycker utbildningsskalan är bra, men jag skulle nog behöva lite konkreta exempel på vad varje steg innebär, typ hur och vad man kan träna på för att nå varje steg.
Allmänt kan man väl säga att man börjar i den form de orkar och ber om lite högre form korta stunder för att sedan förlänga dem. Det jag känner är väl att det känns tryggt med en instruktör i de här fallen som kan se hur hästen är byggd, hur utbildad den är och hur just din häst ska jobbas för bästa hållbarhet. För det är ju minst lika viktigt att ha i åtanke, hållbarheten.
Med framåtbjudning menar jag inte att hästen springer på utan att den bjuder in i handen, bjuder till arbete. Alltså en ärlig framåtbjudning. Tempo och framåtbjudning är inte nödvändigtvis samma sak.
Det kommer fördjupningsartiklar för varje steg i utbildningsskalan. De innehåller tips på hur man gör. Redan nu finns två artiklar publicerade; Lösgjordhet och Rakriktning.