Hjälptyglar inom körning?
Låter kanske konstigt men vill reflektera en fundering med er och höra vad ni tycker.
Jag har aldrig använt hjälptyglar av något slag med mina hästar (använs mest inom ridning) och har aldrig behövt.
Och vad jag har sett (kan ha fel) så använs det inte inom körning, i normal fall.
Min fundering gäller då angående en så kallad gummisnodd (som på bilden: http://cdn1.cdnme.se/cdn/4/1239672/images/2010/halsf_72381337.jpg )
Mitt ena russ kan när hon bli otålig små studsa med framdelen när jag kör henne. Främst när hon står still. Om jag har fattat rätt så "hindrar" snodden hästen från att höja huvudet för högt och ska söka sig neråt. För att kunna lätta med framdelen måste hon ju höja huvudet, kan det om hon ha en snodd och hon känner "motståndet" ta ner huvudet igen och på så vis stanna på marken? Att hon då lär sig att det inte funkar och att man efter ett tag kan ta bort den eller använda som säkerhet, när man tex är ute på rundor? För min tanke med detta är främst säkerheten och att hon ska lära sig att det inte går att studsa med framdelen.
Jag har följt ponnyakuten och en ponny där stegrar och bockar av sin ryttare och då tog dom hjälp av en snodd för att han skulle söka sig neråt och som en hjälp mot stegringarna om jag har fattat rätt.
Jag har också uppfattat snodden som ganska mild ändå, jämfört med de andra hjälptyglarna och som kanske gå att ha ihop med en sele, vet inte om det går med både lok och bröstsele?
Ett annat sätt man kan kanske börja med och introducera snodden kan vara i tömkörningen med gjorden?
Hoppas ni förstår min tanke. Ni är ju erfaret körfolk många av er här och vill gärna höra era tankar kring om detta kan funka?
Carpe diem!
Bra fråga! Jag förstår din tanke.
Med erfarenhet från både ridning och körning från unghästar till elitnivå så är min personliga åsikt att olika hjälptyglar bara försvårar kontakten/stödet mellan häst och ryttare/kusk.
En felaktig kontakt är mycket svår att rätta till när den blivit befäst.
Jag skulle istället vilja råda dig till att ta kontakt med en erfaren och duktig körtränare för att få hjälp med grundproblemet. Det finns risk att du ersätter problemet med ett nytt problem (med kontakten/stödet) genom att använda gummisnodden och det är ju inte så roligt.
Hejsan,
jag har positiv erfarenhet av "snodden", i lös anspänning nacke via bett till gjord, då en orolig häst får ett jämnare stöd vid att "snodden" alltid ger ett visst stöd, något som är lätt att tappa med tömmen om den kastar med huvudet eller har ojämn framdrift.
Testa med lös "snodd" och lär dig (gärna med hjälp) att vara så pass framåtdrivande i din körning att du känner hästen ta stöd i handen, och sitt med så stilla och lätt hand som möjlligt.
Lycka till.

#1 Jag hänger med hur du menar, finns ju också risk att det kan gå åt andra hållet.
#2 Man kan ju testa att börja i tömkörningen och då har en ganska lös snodd :)
Carpe diem!
Jag är principiellt mot hjälptyglar. Men det händer att jag använder dem själv även om det är väldigt sällan och oftast som en hjälp för avslappning i longering. Låg, rund osv Men, i just detta fall skulle det ju motverkar en farlig händelse, som med slagrem när hästen har en benägenhet att slå. Jag fattar ju, och jobbar själv efter devisen, att genvägar oftast är av ondo. Men, ibland måste man ta till genvägar när t.ex ryttare faller av, hästen är lätt fram eller lätt bak. Där det kan bli riktigt farligt helt enkelt. Ibland kan en hjälptygel också bli en god spiral, precis som läskiga händelser och spänningar kan bli en ond spiral. En hjälp, helt enkelt, att bryta ett mönster där man hamnat utan att kusken i sig behöver straffa hästen. Den straffar "sig själv", vilket jag tycker är att föredra. Men då ska snodden bara ge effekt när hästen gör det man inte vill att den ska göra.

#4 Jag känner precis som du! Är igentligen mot det och tycker det används väldigt mycket, ofta i onödan.
Men så finns det ju då gånger där det kanske kan hjälpa, i tex situationer som man måste tänka på säkerheten, andra kör ekipage, trafik mm.
I mitt fall så behöver hon mer rutin ute, vilket vi planera att skaffa. Men när vi är iväg så blir hon ivrig och otålig och kan då studsa med framdelen. Min tanke är då att bara använda snodden i dom fall jag bedömer att hon verkar väldigt ivrig och kan behöva detta motstånd. Och då ha snodden så "lös" att när hon höjer huvudet över den normala hållningen att där ska den ta emot och att hon inte orkar lyfta och tyngdpunkten stannar nere.
Carpe diem!
Jag provade en sån gummisnodd på min (rid)häst en gång eftersom en tränare föreslog det. Han, som aldrig rest sig varken förr eller senare, ställde sig rakt upp så han höll på att slå runt och jag åkte kana ner över svansen… Så min erfarenhet är att en sån INTE förhindrar att hästen lyfter framdelen.

#6 Intressant, det kanske den inte gör då… Tänkte att det kanske blev jobbigare. Ja det blir att fundera.
Carpe diem!

Travet använder väl en sk springrem?

#8 Vad är det för nått?
Carpe diem!

Om du googlar så ser du. Men det ska vara travtillbehör - såg att några kallar "falsk martingal" som används inom vanlig körning för springrem. Kanhända jag fått lära mej fel, men eftersom de fyller olika funktioner är det ju dumt med samma benämning, kan jag tycka. ;-)
Falsk martingal sitter från mitten av bröstan, mellan frambenen och fästs i gjorden. Den stabiliserar till viss del bröstan, men sitter nog mycket där för att vara snygg (åtminstone på vanliga bröstor, på min empathy brösta känns den som den fyller en större funktion).
Springremmen fästs i huvudlagets undersida och går ner mellan frambenen och till gjorden. Jag har aldrig använt en sådan, men de verkar ha en elastisk del typ mitt på. Ska fungera som en fast martingal, dvs inte tillåta att hästen höjer huvudet så mycket att den kan stegra. Kanske har du någon travkunnig i din närhet som kan förklara/visa och kanske råda om det är något som är värt att prova?

Aha, jag hänger med på vad det är. Det kanske hade kunnat vara ett alternativ till de gånger man är hemmifrån.
Känner en som håller på med ponnytrav, kan höra där lite :)
Carpe diem!
Vi använder gummiband till en av våra körhästar. Han vill gärna "hoppa" fram och fattar helst galopp. Vi började med gummiband i ridningen först och sedan körningen. Allt blir mycket lugnare med snodden på det är liksom som att han blir påmind om att "Javisst ja jag skulle ju inte köra upp huvudet". Han rids även i skogen med gummiband men aldrig varken i riden Dressyr eller hoppning. I ridningen så känns det lättare att ha kontakt med honom men i körningen så tappar man lätt kontakten med honom utan gummiband på honom och då fattar han galopp direkt. Gummibanden används på inrådan av vår körtränare och det känns som han har blivit betydligt lugnare av dem. Dock är de rätt löst spända så det blir ingen inverkan förren han kör upp huvudet.
Jag tror inte att en gummisnodd ger ett korrekt stöd för hästen. Om snodden sen alltid är löst spänd, då faller hela resonemanget här ovan om att snodden ska vara bra för stödet.
Har man problem med stödet så behöver man söka hos sig själv. En annan Tömfattning kan till exempel vara lösningen. Olika tömfattningar ger olika mycket stabilitet i kuskens hand vilket i sin tur ger ett mer jämn kontakt mellan hand och hästens mun.
Problem med framåtbjudningen kommer inte heller att lösas av en gummisnodd. För att lära hästen att tänka framåt så måste man köra framåt, en gummisnodd motverkar det lite, eller hur?
Om hästen är orolig med sitt huvud så löser man inte grundproblemet genom att sätta på hästen en gummisnodd. Det som händer är att man maskerar problemet. Med en häst som är orolig med sitt huvud skulle jag göra en munkontroll på, ta hjälp för att anpassa, ett för hästen bra bett, samt ta hjälp av min tränare för att få en bättre hand. Rättar man inte till grundproblemet så kommer det att finnas kvar när man plockar av gummisnodden.
Jag ser inte hur gummisnodden ska kunna förhindra att hästen stegrar sig om gummisnodden är anpassad som den är tänkt att sitta. Inte heller kommer den att hindra hästen från att stegra sig om den är löst spänd. Den enda möjligheten till att den kanske skulle kunna hindra hästen att stegra sig är om den spänns så kort att hästen går med näsan bokstavligt talat mellan frambenen. Men sådan tortyr ska hästen slippa tycker jag.
Jag tycker inte att man kan jämföra gummisnodd som någon slags begränsning till att stegra sig med en slaggjord.
Alla varianter av fixering av huvudet oavsett metod tror jag man ska passa sig för att ta till. Vi måste lära oss att arbeta hästen tillsammans med den efter individens förutsättningar istället för att tvinga in den i en mall som den har problem med. Om vi tog för vana att fundera över varför hästen gör som den gör och fixade grundproblemet istället så tror jag att vi skulle få gladare och mer hållbara hästar.
Tänk på utbildningsskalan. Har man problem med takt, stöd och framåtbjudning så finns svaret i första fasen. Backa tillbaka bandet och arbeta med grunderna. Ibland är man tvungen att kavla upp ärmarna och storstäda i grundutbildningen för att komma vidare.
TS: Om du talar om vart du bor så kan jag rekommendera en körtränare som kan hjälpa dig tillrätta med den här typen av grundproblem.

#13 Jag bor i Kronoberg, nära gränsen till skåne :)
Carpe diem!
#14 Du har PM. 🙂
Vill bara klargöra att jag inte likställer gummisnodd med en slaggjord och bakutsparkar. Jag kan för lite om snodden för att ha en sådan uppfattning. Det jag menar är att använda något utvalt medel för att hindra en häst att vara farlig, som med slaggjord, kan vara befogat.
#16 Jag förstod hur du menade. Jag kanske var otydlig, men jag menar att en snodd påverkar (och i min mening förstör) kontakten med hästen medans slaggjorden är en säkerhetsdetalj som inte påverkar så länge hästen inte slår. Jag tycker också att det är stor skillnad på att använda ett redskap för att påverka hästen till en position som den uppenbarligen har problem med till skillnad mot att skydda mot skador. Då kan man naturligtvis påpeka att snodden enligt resonemanget ovan är tänkt att sitta löst. Men då undrar jag varför man ska ha den överhuvudtaget?
Det låter egentligen bättre då med springrem? Jag kommer inte ihåg om den är fast eller flexibel. Att sitta löst är nog mer tanken om att den inte ska användas förrän hästen gör något dumt men ska kunna röra signaturligt annars, precis som med slagremmen.

På bilder ser springremmen ut att en gummidel som jag gissar är lite flexibel. Man kan spänna in och ut i den längd man önskar, tex att man spänner den så att när ponnyn höjer upp huvudet för mycket så tar det emot och jag kan förstå nu att med en snodd, även om den är "löst" spänd kanske inte ge det motståndet ändå som en springrem kanske ger bättre.
#17 Jag hänger helt med på ditt resonemang och håller med. Att lära ut ett falskt stöd är inget jag eftersträvar. Det är därför jag gillar att kunna byta tankar och reflektioner här på forumet, man får lära sig så mycket nytt :) På ett lungt och trevligt sätt :)
Carpe diem!
Personligen tycker jag inte springrem är rätt väg att gå. Grundproblemet kommer fortfarande att finnas kvar. När blev det okej att i någon form låsa hästens huvud?
TS: Du skriver i trådstarten att ponnyn studsar främst när den måste stå stilla. Den stora hästen som jag kör har varit så tidigare och kan även idag då och då få återfall. Jag löser det genom att tömköra och träna halter, gärna i nya miljöer. Träna och upprepa mååånga gånger. Om hon får en släng av otålighet i vagnen så är det inte alltid läge (som när man är hemifrån) att envisas med en stilla halt, ibland får man välja sina strider helt enkelt. Målet är självklart att hon ska kunna stå stilla i alla halter oavsett vad som händer runtomkring men man kan inte få allt på direkten. Utrusta dig med en stor dos tålamod är mitt tips! :) Vad gäller att ponnyn studsar när du kör så är det svårt att säga vad det beror på utan att ha sett den men den bjuder i alla fall inte ärligt genom kroppen fram till handen när den gör så. Vad kan det bero på? Trivs den inte med bettet/handen? Fattas det pusselbitar i grundutbildningen?
Men det är ju inte frågan om att låsa en hästs huvud. Nu vet jag inte hur en springrem fungerar. Men i mitt huvud är det som med slagremmen att det bara ska ge verkan när något händer som är farligt. Om det är så farligt som en spark eller en resning i ren protest och olydnad kan man, och bör, givetvis fixa detta med lydnad Dressyr och tid. Men frågan är ju om man så länge verkligen ska riskera sig själv eller hästens säkerhet? Eller bara tömköra hela tiden?
#22 Men för att hindra att hästen stegrar så måste den vara relativt kort vilket då låser fast huvudet. Hästen behöver till exempel kunna höja och sänka huvudet för att se på olika avstånd. Det blir omöjligt med någon form av anordning som låser huvudet.
Min poäng är att hjälptyglar i vilken form de än må vara inte kommer att lösa detta problem. Att hästen står på bakbenen är en tecken på att något är fel, att den är missnöjd med något. Ja, det är kanske möjligt att hästen slutar stegra sig med en springrem, gummisnodd eller liknande på grund av att man gör det fysiskt svårt/omöjligt för den, men då kommer den att uttrycka sig på något annat sätt istället och det är inte säkert att det sättet är så mycket bättre.
Jag tror att det är bättre att försöka hitta anledningen till att den gör så här, lösa grundproblemet och få en glad häst på köpet som trivs med sin situation.

#21 Hon studsar bara när hon står still. Dock inte hemma, kan vara enstaka gånger då vi måste släppa förbi trafik och någon gång tar hon ett studs när jag tränar backning. Allt gör hon av otålighet. Hon studsar INTE när jag kör.
När vi däremot är hemmifrån och kör, alltså åker iväg någonstans, än så länge har det bara varit en gång men det kommer fler under året. Då blir hon super taggad när hon inser att man ska gå med andra hästar och det är typ bara framåt som finns i huvudet :P När jag då säger till att nu ska vi stå still, ja hon har helt enkelt inte tid utan ska fram och när hon inte får det (jag håller emot med tömmer) så studsar hon. Beroende på hur länge vi måste stå still så kan hon studsa vissa gånger ganska högt. Det är detta jag inte gillar och vet inte riktigt hur jag ska få av. Jag har tömkört henne hemma och tränat stå still och som jag skrev innan har hon inte det problemet hemma. Och att komma iväg till nya miljöer och träna är inte heller lätt. När jag sen ska iväg på en kör aktivitet så blir det svårt att tömkörningsträna innan.
Kan det vara så att hon behöver mer rutin bara? Hon är ju bara fyra iår och all rutin kan man ju inte ha från födslen ;)
Carpe diem!
#24 Jag förstår vad du menar. Det blir ju någon sorts moment 22 av det hela. Man måste träna för att slippa studsandet och studsandet slutar inte förrän man tränat. Däremellan kan det vara rent livsfarligt när man tränar. Ett mekaniskt sätt att hindra det hela vore väldigt bra tycker jag. Vilken sorts hjälptygel eller hur den ska sättas vet jag däremot inte. Jag kan allt för lite om alla dessa hjälptyglar. Men man får nog inte glömma att olika hästar kan reagera olika på effekten av hjälpmedlet. Jag tror någon här som gjorde oss uppmärksamma på det redan.
Okej, jag uppfattade det som från din trådstart att det förekom både vid körning och vid halter.
Nu har jag en bättre bild av beteendet. Först och främst så skulle jag inte träna ryggning innan hon kan stå stilla. Eftersom hon är ung så tror jag att det kan vara en god idé att sänka kraven. Det låter som en ambitiös häst som gärna vill jobba men som inte riktigt förstår allt till 100% vad som förväntas av henne ännu och som behöver bli tryggare i sig själv och i situationerna.
Sådana här hästar är jätteroliga att jobba med tycker jag. Visst, ibland vill man slita av sig håret i frustration 🤪 men ha tålamod, det kommer att löna sig att repetera, träna och gå långsamt framåt. Sådana här hästar kan bli riktigt bra när man vill samma sak. 🙂 Det finns så mycket hjärta och kan man bara få dem att lägga all vilja på det man själv vill så kan de flytta berg.
När det gäller halterna så tycker jag att den snabbaste vägen att få som man vill är att försöka låta bli att hamna i en konflikt genom att envisas med att hon ska stå stilla länge nog för att hon ska bli otålig. Börja från början och gör halt, när hon står still, (även om det är en sekund) beröm och ge framåtkommando. Beröm. Upprepa. Det är bättre att du gör 30 tvåsekunders-halter än 3 halter där ni blir osams om hur länge halten ska pågå. Var fokuserad och läs henne, direkt när du ser att hon är på väg att gå, ge framåtkommando. Försök att förekomma. Lyssnar hon dåligt när du begär halt, gör en ny en meter senare, ytterligare en om hon inte lyssnar och så vidare. Är du konsekvent kommer det här att gå relativt snabbt och då kan du börja träna på längre halter med samma princip, förekom hela tiden så det alltid är du som säger "framåt". Så småningom kan du förekomma och ge haltkommando i halten när hon vill iväg för att dra ut på haltens längd. Skynda långsamt.
Vad gäller att stå stilla vid vägen när det kommer trafik så gör jag som så att jag ALLTID gör halt innan jag går över en väg. Oavsett om det kommer en bil eller ej. Står inte hästen helt stilla så får den konsekvent gör halt även direkt när vi gått över vägen. Det spelar ingen roll hur liten vägen är, alltid halt. Även vid en grusväg i skogen, alltid halt. De gånger det inte förekommer trafik när jag ska gå över en väg så brukar jag passa på att stå en liten längre stund. Börjar hästen bli rastlös så gör det inte så mycket en sån gång. Men i början är det viktigt att alltid förekomma även här. Att hästarna är vana vid att alltid stå stilla innan de får gå över vägen gör att de även står stilla de gånger det kommer bilar.
En del hästar kan behöva en groom framme vid huvudet i början för att stå stilla.
Tänk på att alltid vara konsekvent och tydlig. Det ska inte finnas en möjlighet att missuppfatta vad du menar. Renodla alla kommandon. Beröm när hon gör rätt, även om du fått kompromissa lite.
Du skriver att hon bara vill framåt när det är andra hästar med. Jag hade inte envisats med absolut halt i den situationen ännu. Det får du nog vänta med tills dess att halten fungerar prickfritt utan andra hästar i närheten. Jag hade backat bandet och gått tillbaka till många korta halter istället. Det är jättesvårt för unga/orutinerade hästar att stå stilla i den situationen, men det kommer med tålamod och träning. Denna striden är kanske något som du får välja bort just nu. Förmodligen kommer du att vinna den mycket lättare med några andra pusselbitar på plats först.
Olika individer har olika svårt för olika saker. Du får trösta dig med att hon kommer att ha lätt för något annat senare under utbildningen. Jag gissar att även framåtbjudningen och kontakten/stödet inte är helt korrekt ännu. Hur knasigt det än låter så kommer halterna att bli bättre när framåtbjudningen är ärlig och stödet korrekt. Allt hänger ihop och det tar tid att få på plats men du har gott om tid, hon är ju inte så gammal.

Haha jag som trodde jag beskrev tydligt 🤪
Tack så mycket för dina tips #26, jag ska ta med mig detta ut i träningen med henne :) Kanske har jag själv också varit lite för otålig med att vilja ha resultat snabbt, jag vet att genvägar inte alltid är det bästa när det gäller hästar 😉
Anledningen till att jag tränar ryggning med henne är för att jag ska köra ett körbarhetsintyg med henne nu i sommar där det ingår ryggning. Där har hon bara någon gång första ryggningen studsat en gång men efter ett par upprepningar så ryggar hon utan problem :)
Carpe diem!