SM i körning 2012, Vaggeryd eller Gotland?
Det står ju i en annan länk att SM avgörs på Vaggeryd. Men går man in på följande sida och klickar vidare på "Tävlingstermin Gotland 2012" står det att SM i Dressyr och Precision avgörs 14-16 september på Gotland.
http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Gotland/Tavling/Korning/
Det finns väl bara ett SM, eller?
Nej, faktiskt inte. Det "riktiga" stora SM et går i Vaggeryd. Men sedan nåt år tillbaks kör man även ett SM där man enbart kan kvala och starta i Dressyr eller Precision, eller båda, det är alltså inte ett fullständigt SM.
Känns som det är lite kaka på kaka om du frågar mig…..
För mig är det ett fullständigt SM som räknas som SM!

#1 Tack för svar 
Känns faktiskt lite konstigt med två…
Ja med tanke på att det inte är jättemånga deltagare på det "ordinarie" och att i stort sett alla kuskar i svårklass tävlar kombinerad. (fullständig med alla grenar)
Jag tycker att det är bra att det numer finns möjlighet att köra SM i bara en gren. Tror det är bra för sportens utveckling. Tycker att det är det bästa den nuvarande körkommitén har gjort under sina år.
Däremot var det inte så genomtänkt kanske att lägga SM i Dressyr och Precision på Gotland så här i början innan tävlingsformen blivit etablerad. Tror också att det behövs fler elitkuskar för att man ska kunna lägga specialtävlingar som denna på geografiskt krångliga platser.
Det bästa man kan göra nu är att låta stora SM och gren-SM arrangeras samma helg tills det blir inarbetat, eller arrangera gren-SM under vintern. I hoppning har man tex utomhus- och inomhus-SM. Dressyr och Precision är ju fullt möjligt att köra inomhus.
Jag tror att det mycket väl skulle kunna ge ett uppsving för sporten som annars dör varje höst och inte återuppstår fören framåt april. Man måste ju inte ha både dressyr-SM och precisions-SM samma helg eller hos samma arrangör.
På sommarhalvåret finns det så många andra tävlingar som lockar för mig som gillar kominationen av alla tre grenarna men om gren-SM blev inomhus-SM skulle jag definitivt vara med. Perfekt för att hålla träningsmotivationen på topp under vintern. Hästen behöver inte heller vara i full tävlingskondition eftersom det inte innebär några maxprestationer.
Tyvärr tror jag inte att det kommer att bli någon större rusning till gren- SM då de konkurrerar med fullständiga tävlingar. De flesta kuskar prioriterar nog att tävla fullständiga tävlingar under sommarhalvåret. Jag resonerar i alla fall så, det kan vara svårt att få till en vettig tävlingssäsong ändå. Bättre att som i tidigare inlägg att göra om dem till innomhustävlingar under vintern för att få något att träna emot.
En fullständig körtävling jämförs ofta med ridningens fälttävlan. Det finns SM i fälttävlan, men också i de enskilda grenarna hoppning och Dressyr. Jag tror också det är en bra idé att ha precisions- och dressyrSM inomhus på vintern, då har man ju en anledning att hålla motivationen uppe då med! Ännu bättre hade det varit om det arrangerades lite mer inomhustävlingar för lättklasskuskar också på vintern. Överhuvudtaget, fram för mer inomhustävlingar, varför begränsa tävlingsterminen till de varma månaderna? Tänk så bra resultat det kommer bli i Precision och Dressyr nästa sommar om alla har hållit igång och tränat och tävlat ordentligt under vintern 😃
Japp det hade varit bra om fler tävlingstillfälle ordnas men det krävs arrangörer. Vart får man tag på dem?