Manuppsättningar för körtävling
Har du tröttnat på den vanliga knoppningen? Här får du lite inspiration till olika sätt att sätta upp hästens man på tävling. Vanlig knoppning, fisknät och andra flätningar tas upp.
Ska jag knoppa eller fläta manen på tävling?

Vinstgivande knoppning? Foto: Pernillha Engström
I dressyren finns det en bedömningspunkt som heter Presentation, ur TR V mom 522.3: "Presentation: I alla dressyrprogram ingår presentation, som är en bedömning av ekipagens helhetsintryck. Bedömningen görs under tiden som programmet körs. I bedömningen ingår kuskens och groomens klädsel, selarnas tillpassning på hästarna samt puts, kondition och helhetsintryck av ekipaget."Det finns inte någon regel som säger att "Hästar ska knoppas" eller "Hästar ska flätas" men det hör liksom till att man gör hästen fin till tävlingen. Vad som är snyggast och passar din häst bäst på tävling bestämmer du själv. Men här kommer lite information och inspiration på och om olika manupsättningar.
Jag börjar med att gå igenom det som är vanligast på dressyr- och precisionsmomenten. Efter det tar jag upp lite om Maraton, där flätningen kan vara mer av säkerhetssynpunkt än skönhet.
Vad behöver jag för att knoppa?
- Mankam
- Gummiband (eller nål och tråd om man kan/vill sy knopparna)
- En fuktig trasa/svamp
- Flätgelé, inte nödvändigt om man inte vill ha det
Tänk på att inte spruta i glansspray i manen då den kan bli hal och svårflätad.
Vanlig knoppning
Den vanliga knoppningen är flätor som rullas ihop till knoppar längs med mankammen. Det finns lite olika variatner på hur man rullar eller viker flätorna, det här är hur jag gör dem:
- Jag bestämmer hur breda knoppar jag vill ha, mäter med hjälp av en mankam ut lika breda tofsar av manen. Vill man kan man dela upp hela manen det första man gör för att se att allting stämmer i slutänden.
- Fläta hårt hela vägen så att flätan sitter ordentligt. Använd den fuktiga trasan eller flätgelé för att hålla manen på plats så att det inte sticker ut strån.
- Fäst med en gummisnodd. Jag viker änden innan jag fäster så att de sista stråna hamnar på baksidan av flätan.
- Jag drar en gummisnodd ett och ett halvt varv runt slutet på flätan och börjar sedan rulla flätan genom gummisnodden tills det blir en knopp. Sedan fäster jag gummisnodden några varv runt knoppen. Är man duktig så kan man göra knoppen med endast en gummisnodd.
- Fortsätt med resten av manen tills det är klart.

Här är hästen knoppad. (dressyr)
Man brukar säga att det ska vara ett ojämnt antal knoppar mellan 7-15, fast inte 13. Men det gör man som man vill, vad som passar hästen bäst.
Löpande fläta
- Börja med att fläta en tofs av manen vid hästens öron.
- När du kommit en bit på fätan så tar du in nytt tagel i flätslingan som är närmast hästens manke.
- Fortsätt sedan att ta mer tagel varje flättag.
- Forma flätan som du vill genom hur du lägger in det nya taglet.
- När taglet tar slut, fortsätt fläta som vanligt och fäst med ett gummiband.

Här är en löpande fläta som är nära mankammen (spansk fläta), huvudlaget är inflätat i nacken. (dressyr)
Den här flätan kan man forma olika, antingen låta den följa manens nedre kontur eller så kan man lägga den tätt intill mankammen, då kallas den spansk fläta.
Två spanska flätor
Har hästen eller ponnyn tjock man så kan man dela den och göra en fläta på varje sida av mankammen.

Dela manen, håll den delad med hjälp av tofsar.
När man sedan delat manen så flätar man en spansk fläta på varje sida av manen.

Den första flätan är klar.

Den andra flätan är klar.
Beroende på hur jämn hästens man är så kan flätorna bli olika långa, men eftersom man inte ser båda sidorna samtidigt (annat än från kuskbocken) så gör det inte så mycket
Jag fick lite man över vid manken som inte gick att fläta in i den spanska flätan. Den flätade jag i en egen fläta.

Såhär blev resultatet.
Här man en ännu tjockare man att handskas med så kan man för stabilitetens skull göra dubbla spanska flätor.
Dubbel spansk fläta
Den dubbla spanska flätan är likadan som en normal inbakad fläta, det vill säga att du tar nytt tagel från båda sidor i varje tag och håller den tätt intill mankammen. Den är lämplig för hästar med tjock man eftersom den blir stabilare än den enkla flätan och därför håller bättre.

Dubbel spansk fläta. (dressyr)

Man kan lägga flätan på sidan av mankammen eller mitt uppe på den.
Fisknät
Till det här går det åt många gummiband.
- Gör tofsar längs med mankammen.
- Dela den första tofsen i två delar, sätt gummiband på den främsta.
- Den andra delen av den främre tofsen sätts ihop med hälften av nästa tofs. Fortsätt sedan resten av manen.
- Börja om på en ny rad och fortsätt tills du är nöjg.
- Vill man kan man fläta de sista tofsarna och vika upp dem, annars kan man såta dem vara som de är.

Ett fisknät. (dressyr)
Pannluggen
I pannluggen kan man smidigt fläta en inbakad fläta som man antingen låter vara eller rullar ihop till en knopp.

Fläta en inbakad fläta i pannluggen.

Ta nytt tagel från båda sidor i varje tag.

När pannluggen tar slut flätar man klart som vanligt.
Svansen
- Ta en slinga från varje del av svansen och en från mitten.
- Börja fläta och hämta in nytt tagel från sidorna i varje tag.
Det är lite olika hur långt man flätar. Mellan en och två tredjedelar av svansrotens längd är det mest normala, men man gör det man tycker ser snyggast ut.
Maraton
I maratonmomentet måste du inte fläta för utseendets skull, istället kan flätningen användas som säkerhetsågärd.
Det kan vara bra att fläta fast huvudlaget i nacken, speciellt om hästen eller ponnyn har små öron och/eller hög nacke bakom öronen. Då hindrar man huvudlaget från att åka av.

Huvudläget fäst i nacken.
Min variant av att fläta fast huvudlaget gör jag med hjälp av pannluggen. Jag delar luggen lika på varsin sida av droppen.

Dela upp pannluggen.
Vill man kan man fläta ihop den över skygglapparna som det är nu. Men jag valde att bara fläta in droppen. Det blir lite knepigare att komma åt att fläta, men med en snäll ponny var det inga problem.

Jag spännde loss skygglapparna i nacken för att komma åt att fläta. Sedan är det bara att spänna fast dem igen.
En del flätar och binder upp svansen, bland annat för att hålla den ren. En risk med att binda upp svansen kan vara om hästen lyckas lägga svansen över tömmen så kan det vara svårare att rätta till det.
Man kan också fläta hela svansen utan att binda upp den, eller så kan man låta den vara.,

En helt flätad svans. (maraton)

Flätad och lindad svans (maraton)
Inspiration
Här kommer lite varianter på flätningar som kanske kan inspirera till nya idéer.

Med tjock man kan man dela den och knoppa på båda sidor av mankammen (syns tyvärr inte så bra på bilden) (dressyr)

Med riktigt tjock man kan lösningen bli tre flätor. Foto: Ia Johansson

Såhär ser de tredubbla flätorna ut på håll. Foto: Bengt-Erik Johansson

En variant på löpande/spansk fläta. Här är den gjord dubbel. Och svansens övre del är flätad. (dressyr)

Här är en spansk fläta i början av manen, resten av manen är lös. (precision)

Här är det en spansk fläta, men en del man är sparad under. Flätan håller resten av manen på plats, så den inte blir såå flygig. (precision)
Text: Annie Kallhede Lundvall
Bilder: Pernillha Engström och Annie Kallhede Lundvall
Källor:
- Manar och Svansar, Carolyn Henderson (Natur och Kultur/LTs förlag)
- TR V
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Suverän artikel igen!
Tack :)
Inser att jag gjort helt rätt hittills, men att jag nog får göra flätor med mindre tagel i, eller göra en på varje sida med min shettis, ett halvt dressyrprogram brukar räcka för att mina flätor ska börja ge sig iväg. ;)
#3 Ja, har man shettis så är flera flätor ett bra alternativ om det inte håller som man gjort det ;) Man får ju helt enkelt anpassa flätningen efter hästens man ibland…
Roligt att det finns fler alternativ än knoppar! Funderade faktiskt på detta härromdagen, om man skulle köra i knoppar eller mer rastypiskt. Svaret är ju, du får göra som du vill, så länge det ser propert ut! Jag gillade den inbakade manflätan.
(Det du kallar spansk fläta kallar jag för adennerfläta)
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#5 Ja, det är bra att man kan anpassa sig efter hästen.
Säger också ardennerfläta om den ibland :)

Den spanska flätan kallar jag hingstfläta. Gjorde två såna idag på min ponny. Jag funderar på att göra dom på andra hållet nästa gång, dvs börja vid manken och gå mot öronen. Vid öronen flätar jag sen ihop dessa till en fläta och fortsätter inbakningen i hela pannluggen. Har aldrig provat det men ska nog göra det. Jag har honom flätad större delen av vår/sommar/höst då hans man blir så ful och trasslig under eksemtäcket annars.
Skynda långsamt så går det fortare.
#7 Jag testade det på min häst, att börja vid manken. Fick inte till det och höll knappt tills han kommit av stallgången. Men det beror nog mer på mina kunskaper som flätare (flätar väldigt sällan).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#8 Jag flätar inte heller så ofta, förra året såg han ut som rasta-man. Så ska det inte bli i år så därför ville jag testa detta istället.
Det kan ju vara så att flätan inte håller för att man börjar där det är tunt OCH kortare strån. Kan det vara så? Annars tyckte jag idén var jättebra.

#10 Fast mitt russ har inte så tunn man vid manken direkt så jag ska nog allt försöka. Annars kan det ju absolut vara en anledning.