Slutmätning
Har börjat fundera på tävling, det kanske blir så att vi letar oss ut på någon till hösten (om man nu hittar någon som inte ligger 30 mil härifrån!). Men så är det slutmätningen jag funderar över, det kostar ju en hel del. Han är 6 år, ca 110cm i mankhöjd. Om jag mäter honom i år, måste jag då slutmäta honom som 8-åring? Det finns ju inte en chans i världen att han blir annat än B-ponny? Måste man slutmäta just som 8-åring eller kan jag tävla på mätintyget från i år längre än så?
Många frågor :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Man har bytt ut ordet "slutmätning", eftersom alla hästar kan komma att kontrollmätas och inget mätintyg därmed är slutgiltigt mer. Däremot gäller fortfarande att sista "obligatoriska mätning" är vid 8 års ålder.
Eftersom din ponny är 6 år, gäller intyget bara två år. Hade den mätts som 4-5-åring hade du inte behövt mäta igen förrän vid 8 års ålder om den är mer än 5 cm under kategorigränsen.
Information från Ridsportsförbundet.
Tack för svar! Då får det bli att vänta ett par år med tävling ;) Onödigt stor kostnad när man är student, tyvärr. Han är inte mätt tidigare, bara varit sällskap hos tidigare ägare.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Tycker du ska påpeka detta för förbundet. Du är nämligen inte den första som tar ett sådant beslut. Förbundets hialösa mätregler gällande mätning fram till den obligatoriska mätningen Bromsar tillväxten av sporten och rekryteringen av nya ekipage både inom rid- och körsporten. Det är alldeles för kostsamt att "pröva på" tävlandet med alla obligatorier med licenser mätningskostnader på klinik mm mm. Förbundet måste tänka om. Vill man gräva sin egen grav? Är det bara eliten som skall värnas om? Var tog folksporten vägen?

men alla ska ju tävla häst förstås, ponnyer är ju bara leksaker för barn, eller något…
tycker att körningen borde godkänna travets mätningar, och i debutantklasser skulle inget mätintyg behövas(körning alltså, ridsporten för ponny är ju något större)

Jag tycker att de flesta veterinärer borde få utfärda mätintyg, även på hemmaplan. Jag tror risken för fusk är låg då man endå riskerar att bli "påkommen" vid mätning på tävling. Veterinärerna vill nog heller inte få stämpeln "fuskare".
Jo Precision blir väl lite knepigt med maxtid, det går inte så fort ;) Tror dock inte det arrangeras några tävlingar i närheten (Östergötland). Fjordhästföreningen här har alltid precisionstävlingar vår och höst som är öppet som pay and drive för alla, får satsa på det!

Jag har också funderat flera gånger på detta med mätning men nu har min ponny redan hunnit bli nio år så när han väl mäts så behöver han inte mätas mer om det inte händer nåt oförutsett. Tror han ligger på 135 så inte nära nån gräns.
Skynda långsamt så går det fortare.