Körning iFokus

Körning

Etiketttävling
Läst 2834 ggr
Tinula
7

Fler tävlingar?

Kommer det läggas ut fler tävlingar i TDB eller är tävlingsterminen spikad?

Det pratas om att det behövs fler kuskar, men med så här få tävlingar är det inte konstigt att folk inte känner sig manade att börja tävla.

Jag bor i Skåne, här är det utlagt 4 tävlingar i år:

• Flyinge 20/4, här erbjuds debutant.
  • Åsbo 9/5, här erbjuds inte debutant
  • Tågarpsorten 19/5, misstänker dock att det är koncupen, har mejlat och frågat. 
  • Kullasällskapet den 25/5, här erbjuds debutant.

Här börjar jag inse att jag måste ge mig utanför Skånes gränser om jag vill tävla. Kollar Bleking, inga tävlingar alls utlagda. Kollar Halland, de har LB och LA 27/4, men den tävlingen är inte fullständig, där är endast Dressyr och Precision. Kollar Småland, de har en tävling utlagd, det framgår inte än om där kommer vara någon LB. Här går smärtgränsen för hur långt jag är villig att köra, och hur mycket pengar jag är villig att lägga, för att få köra en Clear Round. 

Fullständiga debutant räknar jag till 2 stycken inom rimligt avstånd för mig. Jag är inte jättesugen på att lösa en licens för 750 kronor för att få vara med på två tävlingar, då lutar det hellre åt att jag låter bli.

Tävlingsgodkänd utrustning har jag redan, men annars är det samma sak där, det är nog många som tänker äsch varför lägga dyra pengar på det när det ändå knappt finns några tävlingar.

Jag inser problematiken från det andra hållet med. Det kostar att arrangera tävlingar, och det krävs att någon gör det. Jag kommer absolut vara med och engagera mig i min klubb när jag blivit mer varm i kläderna, men som helt ny kusk är det mycket att hålla reda på som det är!

Bara en liten tanke, att om man vill att fler ska tävla måste det kanske erbjudas fler tävlingar? Hur sen det ska lösas vet jag inte, det får vi väl hjälpas åt med!? 😃

penphotography
1

Håller med i ditt resonemang, det behövs fler tävlingar. Ett litet tips; du kan lösa endagslicens för 150 kr/tävling om du inte tänkt tävla så mycket.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
1

Tyvärr är det just därför körning är en jäkligt dyr sport.

Nu kan man ju lösa endagarslicens men man är snart uppe i 750:- iallfall vad jag förstår (kommer inte ihåg vad det kostar) men för två tävlingar kanske det är värt det?

Jag räknade snabbt ut för ett tag sedan att för en 750:- licens så fick vi ungefär 40 tävlingar att tävla på, i hela Sverige inklusive SM och sådana tävlingar som inte alla kan vara med på för att alla klasser inte erbjuds.

40 tävlingstillfällen för ryttarna, t.ex i hoppning är ungefär 2-3 veckors tävlingar, I NÄROMRÅDET.

Det är ju inte bara att räkna de tävlingar man kan vara med på utan också vad som erbjuds.

Körlicensen tycker jag ska vara i relation till hur många tävlingar som varje år kan erbjudas. Men det är dock ändå en liten summa om man räknar allt annat.

Hoppas du får ihop lite tävlingar. Jag har tur som bor i Stockholmsområdet. Vi har faktiskt ganska många tillfällen i länen runt om och några på Gotland som faktiskt känns väldigt nära.

Tinula
0

Pernilla, gäller en endagarslicens för hela tävlingen? Även om tävlingen går över 2-3 dagar?

Jämför med hoppning gör jag inte, då blir jag deprimerad 😉 Min medryttare tävlar hoppning på min ponny, först väljer vi helg, sedan vrakar och väljer vi bland tävlingarna! Inte behöver vi köra särskilt långt heller 😉

penphotography
0

#3 Ja, den gäller hela tävlingen i körning. Ett förvirrande namn på licensen men jag antar att den är framtagen med hoppning och Dressyr som utgångspunkt.

~Penna~

Linnea
0

Vi hade gärna haft fler tävlingar här (Åsbo RF) men vi har inte fått tillräckligt många anmälningar till de tävlingar vi la ut förra och förrförra året. Finns det inte tillräckligt många som tävlar kan man inte ordna tävlingar heller. Lite moment 22 typ.

Skynda långsamt så går det fortare.

penphotography
0

#5 Jag tänkte köra tävlingen i Åsbo förra våren. Väntade länge på proppen, men när den till slut släpptes och anmälan öppnade i TDB (två dagar innan anmälan stängde), ja då hade jag redan planerat om och valt en annan tävling istället.

~Penna~

Linnea
0

#6 Hrm, låter konstigt. Jag har ju själv inte så mycket med körningen att göra så jag vet inte varför det blev så.

Pinkilly
0

Kom ihåg att både LB och LA får du tävla på lektionsryttar-licens som kostar nått på 300.

Tinula
0

Men en lektionsryttarlicens kräver väl att jag är lektionsryttare och tävlar med en lektionshäst? #7 men då kan man väl passa på att klämma in en LB på den enda tävlingen man har? Hur ska det komma ut nya kuskar om det inte ens finns tävlingar att vara med på? Är det som Pernilla skriver är det ju ännu tråkigare.

Linnea
0

#9 Som sagt, jag har mycket lite (om något alls) med körningen att göra men jag kan framföra era synpunkter till de som håller i denna tävling. Iom att det är ett vm-kval har man väl valt bort de lägsta klasserna.

penphotography
1

Debutant och svår får inte arrangeras på samma tävling så det är anledningen till att tex Åsbo inte har debutant nu i maj.

~Penna~

Linnea
0

#11 Aha där har vi det, jag anande att det låg nån tanke bakom.

penphotography
2

Vad gäller Åsbos tävling förra våren så förstod jag det som att det delvis var problem i TDB med proppen. Verkar inte omöjligt att det var så eftersom fler tävlingar fick sina proppar godkända väldigt sent. Jag tror det är viktigt som arrangör att skicka in proppen i god tid för det verkar som att det tar tid för den att bli godkänd. Samtidigt är det ett ansvar för den eller de personerna som ska granska och godkänna propparna att det görs snabbt för att inte förstöra för arrangörerna. Jag som kusk vill ju tävla och ibland får man ta de tävlingar som finns även om man kanske hellre velat köra någon annan tävling. Men det går inte att vänta på proppen hur länge som helst, för det finns inga garantier att den kommer och har jag då inte anmält till någon annan tävling, ja då blir jag utan helt och hållet.

~Penna~

penphotography
3

TS: arrangören för tävlingen i Vaggeryd har ställt frågan på Facebook om det finns intresse för debutantklass vid två tillfällen under våren. Om du inte tycker det är för långt dit så visa gärna intresse till arrangören. Om tillräckligt många vill köra så blir det säkert av och då är du färdigkvalad sen och kan välja på fler tävlingar resten av säsongen.

~Penna~

Linnea
2

Jo jag tror det var nåt sånt men är inte säker. Vi brukar försöka få ut propparna i god tid men ibland funkar det inte som man vill.

Jag tror att det kommer ut fler tävlingar. Det har varit tal om en liten tävling i höst hos oss men jag lovar inget.

Tinula
1

Då får jag ta tillbaka mitt "aggressiva utspel" ;) Det är bara så irriterande när man vill ut och tävla, men inte kan det för att det inte finns debutanttävlingar. 

Det känns ju som en väldigt dum regel att debutant inte får arrangeras samtidigt som svår, särskilt i en sport där såväl utövare som tävlingsfillfällen är få. Är det någon som vet hur tanken var bakom den regeln?

penphotography
1

Vaggeryd 19-21 juli 2013 heter gruppen på Facebook.

~Penna~

Tinula
2

Försöker lära mig, var i TR står det att Svår och debutant inte får arrangeras på samma tävling?

Om jag läser under klasser står det under Mom. 502 Svårighetsgrader:

1. LB - Debutantklass Tävlin får arrangeras tillsammans med lätt klass

2. LA - Lätt Klass Obligatoriskt för arrangör att utlysa LB klass när LA klass arrangeras, undantaget när LA arrangeras med svår klass. Kan arrangeras tillsammans med msv och svår klass. 

3. Medelsvår kan arrangeras tillsammans med lätt och svår klass.

4. Svår Klass kan arrangeras tillsammans med medelsvår klass.

Det tolkar jag bara som att man inte måste arrangera LB tillsammans med LA när det är svår klass, inte som att man inte får. Står det tydligare någon annan stans, eller tolkar jag helt galet? Detta är asolut inte menat som kritik mot någon arrangör, jag försöker bara lära mig! :)

Tinula
0

Tack för tippset Pernilla! Rent spontant känns Vaggeryd lite långt borta för en LB, det är över 20 mil. Jag hade kunnat tänka mig att köra en bit om jag fick tävla "på riktigt", men för att köra en Clear Round känner jag mig inte så sugen.

Tinula
1

Pernilla jag såg din ide om att arrangera debutant och lätt där man turas om att vara funktionär, den ska jag ta med mig!

Efwa
0

Är det någon som vet varför debutant och svår inte får arrangeras samtidigt?

Pinkilly
1

Nej man måste inte vara lektionsryttare. Kuskar får använda sig av den licensen upp till LA, det är bara att du går in på SvRF och läser så ser du att det stämmer :-)

HannaNikolina
2

http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Ryttarlicens/Prislista-licenser/

"*Följande får tävla på lektionsryttarlicens på nationella tävlingar: Lektionsryttare (TRI Mom. 111) som tävlar på lektionshäst (TRI Mom 160), Handikappryttare på lånad häst/ponny, Voltigörer/linförare, Gymkhanaryttare, Kuskar upp till och med lätt A och Distansryttare upp till och med 50 km."

Ett konstigt val av namn på licenstypen när den omfattar så många olika, men LB och LA får vi alltså tävla på lektionsryttarlicens även om vi inte är lektionsryttare. Den licensen kostar 375 kr/år för senior, eller 75 kr per meeting.

Varför deb och svår inte får vara på samma tävling har jag ingen aning om, men här i norr brukar vi i alla fall få undantag från detta, för annars blir det helt orimligt. I tex villvattnet kommer alla klasser finnas med!

Agto
2

Det är många kuskar från söder som åker över bron och tävlar sina första 2 tävlingar i Danmark. Där får man starta vanlig lätt klass direkt och därefter så får man starta upp till MSV här i Sverige. 

Känt problem att man inte hittar debutant tävlingar här i Sverige och många är de kuskar som har fått göra en eller flera starter utanför landet för att kunna hitta tävlingar här i Sverige. Licensen du löser i Sverige gäller även för nationella tävlingar i Danmark.

Tinula
0

Tack för tipset, då ska jag absolut kolla upp det som ett alternativ!

Efwa
1

Jag skulle tolka det hela som du gör Tinula, om klasserna.

Man måste erbjuda om man arrangerar LA, men man slipper om man erbjuder msv och svår. Inte att det inte får arrangeras alla.

Guling
0

Jag måste bara få påpeka att det fortfarande finns en stam "dinosaurier" som inte har (& inte vill skaffa) Facebook… 😎

Vore ju toppen om det kunde finnas ClearRounder på ALLA körtävlingar - tycker ju jag som har oxå har planer på tävlingar så småningom… 🙂

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Linnea
0

#27 Då är jag en dinosaurie😃

Guling
0

Jag oxå… 😉

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Agto
0

#27 skrivetav Guling 

Man behöver inte skaffa Facebook-konto för att kunna läsa öppna gruppers inlägg så alla dinosauries är välkomna att tjuvläsa 🤓

Efwa
0

Jag är definitivt en dinosaurie och vill inte ändra på det. :-o

LM88
1

Jag och min kompis, som bor i Vänersborg, har samma problem. Fast runt oss finns det inte en enda fullständig LB. Det finns flera klubbar som erbjuder Dressyr och Precision, men det är jättesvårt att kvala upp i vårt område. Så om Vaggeryd hade anordnat 2 st LB hade det varit super bra!!!

Mantissa
1

Jag tycker det borde finnas någon sort introduktionsklass (träningstävling) i anslutning till alla tävlingar där alla som vill får prova på hur det är att vara på körtävling, men utan höga krav på tävlingsgodkända vagnar, mätintyg osv. En inofficiell version för att få in fler i sporten.

Tinula
3

Jag tycker nog det räcker bra med debutant. Kraven på utrustning är inte särskilt höga i den klassen. Det är tillåtet att köra utan svängel och draglinor i Dressyr och Precision, och det är fri vagnsbredd. Vill man bara prova på utan licens och mätintyg finns det olika former av klubbtävlingar och pay & drive, precis som inom hoppning och Dressyr. Där får det nog vara lika för alla.

Efwa
2

Jag håller med Tinula. Pay & drive utanför tävlingsdelen och debutant innanför. Det borde räcka gott och väl. Om man vill kan man ju köra många pay & drive före man betalar en licens för att köra debutant. När man liksom vet om det här är för just dig.

Det är som sagt inte så höga krav i debutantklassen alls när det gäller utrusting.

Mantissa
0

okej, jag har bara varit med på pay and drive själv. Men det kändes inte så "seriöst" (på ett bra sätt! Det var väldigt trevlig och välordnat, men oformellt och lättsamt). Men ok, då borde det vara många fler pay and drive också förutom tävlingar!

Hosse
8

"Bara en liten tanke, att om man vill att fler ska tävla måste det kanske erbjudas fler tävlingar? Hur sen det ska lösas vet jag inte, det får vi väl hjälpas åt med!? Skrattar"

Tinula, du avslutar ditt inlägg med ovanstående rader. Du har slagit huvudet på spiken, vi måste hjälpas åt.

Jag började min körkarriär 2002 genom att vara funktionär på Tjolöholms tyvärr sista, internationella körtävling. Jag kunde inget om körning men tyckte det verkade kul. Man behövde inte alls vara "varm i kläderna" för att flytta staketet på Dressyrbanan eller trycka på ett tidtagarur i ett maratonhinder.

Efter detta roliga äventyr började jag köra och tävla själv och vara med och arrangera minst en körtävling varje år på Tjolöholm.

Inom vår lilla gren krävs det att alla ställer upp och hjälper till på ett eller annat sätt, annars dör sporten. Inga nya kuskar - inga tävlingar, inga funktionärer - inga tävlingar, en enkel ekvation!

Har du missat att vi (KSNH i Halland) även har en fullständig lätt B 8-9 juni?

Många undrar vad körsporten kan göra för dem men frågan är, vad kan du göra för körsporten?

Tinula
0

Den har jag faktiskt missat, ändå har jag sökt på tdb flera gånger. Har den legat där hela tiden? Då ska jag absolut försöka komma upp till den!

Jag håller med om att det krävs att alla hjälper till för att det ska bli tävlingar, men att kräva att nya kuskar ska hjälpa till innan de ens kommit igång är kanske lite väl. Ok, du gjorde så, men det är nog inte så de flesta som är lite nyfikna på sporten börjar. Nu är jag väldigt sugen på att tävla, och kommer att göra det. Men om jag bara var lite nyfiken hade jag efter en snabb titt på tdb nog låtit bli att engagera mig överhuvudtaget.

Jag inser att jag låter väldigt gnällig, och det är inte min mening. Jag tycker att körsporten är skittrevlig rent ut sagt. Så väl mottagen som man blir inom körsporten blir man definitivt  inte på hopptävlingarna. Men om man (vi) vill att det ska komma nya kuskar MÅSTE man (vi) se till att de faktiskt kan tävla. Åka land och rike runt, det gör man gärna när man är biten, men innan dess tror jag faktiskt inte att de flesta gör det. 

Det behövs alltså fler kuskar, fler tävlingar, fler funktionärer. Hur kan vi få detta? 

En sak vore ju om den urbota korkade regeln om att man inte får arrangera svår och debutant samtidigt skrotades. Om arrangörerna måste välja mellan debutant och svår har jag full förståelse för att de väljer svår. Svår klass drar mer publik, debutant drar väl mest de närmast sörjande. Mer publik=större möjlighet till sponsorer.

Funktionärer, jag vet inte. Dels får alla aktiva engagera sig och hjälpas åt, dels kanske man kan ha någon sorts "aktivitetskrav" i klubbarna?

Efwa
0

Kanske någon som vet vilka som sitter i TR kommitén kan fråga vad som menas med det som du Tinula citerade från TR.

Jag tolkar det fortfarande som man får arrangera debutant men slipper om man inte vill.

Tinula
0

Efva, det finns en grupp på Facebook där man kan ställa frågor om TR V, och där har jag ställt frågan. Men de har inte svarat än.

WinterPrince
0

På klubbtävlingar här i trakten (hoppning och dressyr) så är det krav på att man ska hjälpa till om man ska starta. Vet inte riktigt vad det innebär än (ska starta vår första den 9/5) men så verkar dom ha löst funktionärsfrågan.

Linnea
2

Vi har eller ska iaf införa att alla medlemmar som startar på hemmatävlingar och hjälper till på samma tävling får halva eller hela (kommer ej ihåg vilket) anmälningsavgiften tillbaka.

Tinula
0

Linnea det är nog ett bra sätt att motivera klubbens medlemmar att hjälpa till!

blacksmithfarm
2

Jag skulle personligen tveka till att vara funktionär på samma tävling som jag tävlade, men självklart kan jag ställa upp vid ett annat tillfälle. Visst har jag gjort det när klubben anordnade en lagserietävling - och om man kan få till det med startlistorna så går det ju - men då körde jag innan jag var funktionär, tvärtom känns jobbigare.

Jag tror att morötter är bättre än krav. Ge funktionärerna någonting tillbaka - halv startavgift, bjud dem till kuskfesten, ha en clinic där de får komma gratis/billigare eller något sådant. Där kanske man tappar de som inte är hästintresserade men som ställer upp ändå - man kanske kan ha en grillkväll eller något som bara gäller för funktionärer?

Just det att man inte bara "släpper" de som hjälpt till tror jag gör att det blir lättare att tacka ja nästa gång.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

LM88
0

@Hosse

Är det LB i Tjolöholm också? Det står Lätt och Msv i tävlingsdatabasen?

Det vore kanon om det var så :)

Tinula
1

#45 Eftersom de inte har någon svår klass måste de arrangera LB när de arrangerar LA, så det blir troligtvis en LB där :)

För övrigt har jag kommit på varför jag inte hittade den, den är bara utskriven som nationell, jag har ställt in sökmotorn på lokal :)

LM88
0

Det är ju superbra!!! Då behöver vi bara en fullständig LB till ^^

Tinula
1

Kullasällskapet har en den 25 maj

LM88
0

Vi har 35 mil dit så det kan bli lite svårt, om det inte finns möjlighet för uppstallning?

penphotography
0

#49 Ta kontakt med arrangören. Ibland kan det finnas enstaka boxar hos någon i arrangörsgruppen även fast det inte står med i proppen.

~Penna~

penphotography
2

angående inlägg #24

Visst är det bra att möjligheten finns att åka över till Danmark för att tävla. I alla fall för kuskar längst ner i södra delen av landet.

Men det faktum att man "måste" göra det för att få ihop kvaltävlingar nog för att få börja tävla tycker jag pekar på att vårat system är fel. Vi måste ha regler som speglar tävlingsterminen. Det här är en enorm flaskhals som Bromsar tillflödet av nya kuskar i sporten.

Det är inte rimligt att man ska behöva åka utomlands eller 30 mil enkel väg för att kvala i clear round.

~Penna~

Agto
3

Jag tror tanken var att underlätta för nya kuskar genom att ha de här clear round klasserna. Men något behöver göras på arrangörssidan för att underlätta att arrangera tävlingar på denna nivån för arrangörerna måste erbjuda många olika klasser bara för att få ihop ekonomin. 

Möjligheten finns ju även att få dispens om tränaren skriver ett intyg och det måste väl vara flera som har fått det. 

Jag kan tycka att det hade räckt om nya kuskar är tvingade att "tävla" clearround. De erfarna som tex har kört enbet på hög nivå borde kunna få starta direkt i LättA.

Tinula
3

#52 Absolut. Att kuskar som tävlat i flera år ska tvingas tävla i den lägsta klassen bara för att de har en ny häst är ju bara löjligt.

HannaNikolina
1

#52 vad menar du med detta??

"Möjligheten finns ju även att få dispens om tränaren skriver ett intyg och det måste väl vara flera som har fått det. "

Hosse
2

"Kusk som regelbundet tävlat (minst 2 år), ej haft något tävlingsuppehåll och som genomfört minst 2 msv klasser, äger rätt att starta i lätt klass med häst som ej är kvalad".

TR V 504, 5.

Jo, vi har LB på Tjolöholm eftersom man är tvungen att anordna det om man inte har svår klass (men vi hade gjort det ändå!) När vi ansökte om tävlingen förra året så såg reglerna inte ut som i år.

Vi har ordnat bussresor där våra funktionärer fått förtur och julbord.

Vi är en liten klubb, drygt 50 medlemmar. Ska våra medlemmar tävla på vår egen klubb får de ställa upp med 2 funktionärer om de inte själva kan hjälpa till. Maraton drar 40 - 50 funktionärer så det är många som behövs.

Jag känner att ska jag ut och tävla, då får jag bjuda igen genom att ställa upp och hjälpa till vid, antingen min hemmaklubb, eller någon annans tävling.

LM88
0

Blir det någon LB i Vaggeryd? Någon som vet?

penphotography
0

#56 Troligtvis inte lät det som när jag pratade med arrangören nyligen. Det var svårt att hitta lediga datum.

~Penna~