Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt-om-körning
Läst 5690 ggr
bläsen
1

Packa och transportera till körtävling

Jag funderar mycket på hur man lastar vagnar och hästar inför tävling.

Blacksmithfarm skulle skriva ett inlägg men jag vet inte om det är gjort.

Det måste ju vara vansinnigt dyrt att åka en hel trupp och vara borta i tredagar.

så jag är lite nyfiken på detta.

Det kan väll inte vara så att alla åker med en lastbil och ett släp.

Hur fungerar övernattningarna då. ingår uppstallning för hästarna?

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

HannaNikolina
0

När jag tävlar enbet shettis så kan jag hänga rockarden baktill på hästtransporten, på såna där sulkyfästen som de har till travvagnarna.

Nu kör jag par och har en pick-up där maratonvagnen får plats på flaket och så två ponnyer i släpet.

Uppstallning brukar finnas att hyra på tävlingsplatsen och själv så hyr jag campingstuga, sover på madrass i nån lokal som arrangören har eller bor hos bekanta.

Annette
0

#1. Vet du om det fungerar att hänga en Roslagsrockard i sulkyfästen?

Några andra tips på hur man fraktar en Roslagsrockard?

Efwa
0

Vi gör på det dyra och krångliga sättet. Vi har inga andra alternativ.

Vi har två bilar och två släp. Hästsläpet innehåller ett stycke häst och utrustning (vilket utan fullständig fastsurrning är olagligt. Jag är olaglig) och på flaksläpet står maratonvagn och gigg.

Vi måste då med andra ord tälta eller bo på vandrarhem. Vi är sedan ett antal år väldigt trötta på att bo i tält så det blir numer vandrarhem för hela slanten. Dessutom är det nu för tiden är det inte heller billigt att bo på vandrarhem.

Ibland delar vi på hästtransportkosnaden genom att ha två hästar i släpet. Det kräver att den andra hästägaren litar på mig och min häst och jag på henne och hennes häst. Jag har en bra sådan transportkompis. Ska man till Gotland t.ex så tar vi bara maratonvagnen och då får även hennes vagn plats på flaksläpet. Det betyder att vi kan dela kostnaderna på två.

Det enda jobbig med det är att utrustning som annars får plats i transporten måste packas i bilarna tillsammans med all annan packning. Vi är oftast 4 personer som åker och det är mycket packning redan då. Att packa hästutrustning också tar en jäkla massa plats och planering.

bläsen
0

Jag misstänkte väll att den var en dyrsport Tyst

Men jag vill prova en pay and drive iallfall med min lilla sulky.

Shettisblasen.se

Russ-park
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har samma problem, men har klarat av problemet med en 2-bet/par Shettis före en ombygt sulky. Då får vi bare delta i 1 dags tävlinger på lågre plan som Top-cup / Joker-cup.

När vi starter voran Welch-sto är det 1-bet med sulky också - och den kan ju hängas baktill på hästtransporten.

bläsen
0

vilken fin bild!

Men varför får du bara tävla endagars? det förstod inte jag.

Det hade ju varit smidigt om arrangören kunde erbjuda utlån av en enklare sulky då skulle ju fler kunna åka.

Shettisblasen.se

Agto
1

#6 skrivet av bläsen

Endagars så behöver man inte ordna övernattning och då blir det enklare och billigare.

Om ni hör med arrangören så kan det mycket väl vara så att de kan fixa en vagnsägare som kan låna ut sin vagn, gratis eller till en kostnad. Ring och hör! Vi som arrangörer vill ju gärna ha flera starter så vi har lånat ut vår maratonvagn till andra bara för att få in flera starter.

blacksmithfarm
0

Bläsen: Du har helt rätt i att en sådan artikel är planerad. Den är inte klar än, dock. Ska ta tag i den.

Själv kör jag C-ponny och har än så länge bara rockard. Den kan jag plocka isär; tar av skaklarna, fäller ihop sätet och ställer den på ena sidan i transporten, hästen på andra och all annan utrustning antingen bakom rockarden eller i bilen. Min rockard är gjord för att packas ihop på det sättet så det fungerar smidigt och det enda som behövs är en hylsa med spärrhantag för att lossa/fästa skaklarna.

Jag har inte själv tävlat mer än endagars, och ingen fullständig heller, än. Men har varit med bl.a. som groom och det finns en uppsjö med lösningar på packning (därav artikelidén). Någon har släpkärra, en annan hissar upp vagnen i taket på lastbilen, en tredje har vagnar på tvären framför hästen i lastbilen osv…

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Annette
0

#8. Vad är det för rockard som går att fälla ihop så smidigt?

blacksmithfarm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en NHS, man fäller sätet framåt.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 

Agto
1

Ihopfällbara giggar kan man köpa här: http://www.westerdal.se/index.php/nhsvagnar

HannaNikolina
0

Jag har också en NHS-sulky. Mycket smidiga när man kan fälla ihop! Roslagsrockard har jag ingen erfarenhet av.

Det där med att låna/låna ut och dela vagnar har vi också gjort. Det är ju himla smidigt om man kan få till det så.

Agto
4

Ja jag vill uppmana alla som har fråga om dela vagn eller samåkning att inte vara rädda för att fråga andra kuskar och arrangörer! Körfolk är ett trevligt släkte (jämt över lag) och är insatta i lastnings problem och ställer gärna upp och hjälper till om de kan Flört

Det är iallafall min uppfattning

penphotography
4

Det kanske behövs en vagnspool där man kan anmäla intresse för att låna/hyra vagn samt upplåta sin vagn för utlåning/uthyrning?

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
2

Man måste troligen lösa detta med risken att ens vagn kan gå sönder om man lånar/hyr ut den i så fall. Jag lånar gärna ut min vagn men då till personer jag känner väl eller som jag kan ha en dialog med för att "försäkra mig" om att denne betalar eventuella skador som uppstår på vagnen. Jag kan dock tänka mig tillhöra en vagnpool men då bör det kosta lite att låna vagnen så att jag kan känna att den som lånar betalar mindre än att ta med egen men tillräckligt mycket för att jag ska få ett skäligt bidrag för att jag drar med min vagn. Samt att lånaren på något sätt skriver på en försäkring eller att en sådan automatiskt ingår om man är med i poolen.

penphotography
0

Ja det behövs ju en form av försäkring såklart. Frågan är hur det ska finansieras? Man kan ju få hela säsongen förstörd om man lånar ut sin vagn och den går sönder så det är ju en stor risk man tar som vagnsägare. Eller så gör vi en till diskussionsgrupp här på sajten för vagnsförmedling. Det är nog enklast att var och en gör upp sinsemellan.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Agto
0

Vi lånar ut våra vagnar i Dressyr, Precision och vid träningstillfällen. Dock lånar vi gärna inte ut vagnar på ett marton där vi själva ska starta senare. Risken är ju att den går sönder i första vid utlånandet och sen har vi själva ingen vagn att starta med. Dock går ju vår maratonvagn ofta i två klasser och mer än det hinns oftast inte med. Än så länge så har det aldrig hänt något med vagnen så att den som startar nr 2 inte har kunnat köra.

Skånska Körsällskapet har vagnar som medlemmarna kan låna när de är på träning och tävling. Oftast är det väl så att någon vill prova på vår sport och sedan när man blir biten så försöker man ordna eget sätt att transportera sin utrustning på.

bläsen
1

Jag väntar fortfarande på artikelserien om vagnar. Är det någon som hänger en driveout rockad där bak? Jag vill gärna köpa Den vagnen om det går att gå med bådd häst och vagn i samma transport.

Shettisblasen.se