Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2387 ggr
DaniAson
0

Anders Eriksson tömkörningsdäckel

Är det någon av er som har erfarenhet av AE tömkörningsdäckeln? Vad jag förstår finns den nu i två storlekar (inte bara två olika gjordar för stor häst och ponny). Hur små ponnyer kan ha den stora däckeln med kort ponnygjord?

Jag har två minishettisar (ca 83 cm) som jag tömkör en hel del och kommer inom en viss framtid även ha en stor häst att tömköra. Det känns optimistiskt att tro att den stora däckeln ska passa både stor häst och minishettis.

Vad har ni som använder/har använt däckeln för erfarenheter och hur små hästar har ni använt den på? Jättesnällt om ni vill dela med er av era erfarenheter.

LouiseS
0

Jag tränar för Anders och lånar då alltid tömkörningsdäckel av honom. Använder ponnystorleken till mitt gotlandsruss, den större modellen skulle bli alldeles för stor.

HannaNikolina
0

Själva metallbågen ska visst vara samma på båda, det är bara lädergrejen som är olika. Så känns som att det kanske blir väl stort för en mini…?

Jag har en kopia (sscch ;) ) och den funkar hyfsat på mina standardshettisar men svanskappa är en nödvändighet och jag skulle önska att bågen var kortare. Du känner ingen som du kan låna av och prova?

penphotography
0

#2 Lillian Ågren har samma typ av bågar till sin däckel (flexselen.se). De finns i tre storlekar om jag inte minns fel. Det kanske inte går på din om det är en kopia men på "orginal"-däckeln kan man lätt byta bågen.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

DaniAson
0

Tack för era svar! Jag får se vad jag satsar på framöver. Nu tömkörs de i sina vanliga kördäcklar och det funkar ok men jag skulle vilja ha fler möjligheter för tömsättning.

Kan ju passa på att fråga, är det någon i Uppsalatrakten som har den lilla däckeln som jag kan få komma och titta på?

mille-star
0

Jag har haft den i stl ponny hemma för att testa på min shettis. Jag har sedan tidigare den i stl full men den passar såklart inte.

Dock lämnade jag tillbaka ponnygjorden då även den upplevdes som alldeles för stor för honom. Lädret på sidorna gick in i armbågarna på honom eftersom den var för lång. Dessutom såg jag det som en stor nackdel att metallbågen var precis lika stor som på full-gjorden.

Det är svårt med minishettisar, du får nästan specialbeställa något om du vill ha annan tömsättning.

DaniAson
0

Då vet jag lite mer. Det verkar ju dumt att ha samma bågstorlek på båda däcklarna. Ja, det blir nog till att fortsätta tömköra med kördäckeln ett tag till, det funkar ju faktiskt och jag får klara mig utan variation helt enkelt. Tack för svaret!