Boxhyra på tävlingsdag
Nu har jag stött på nästa pengaslukare - boxhyran på tävlingsdagen! Runt 1000 kronor kostar det i de flesta fallen, då ingår 2-3 balar spån. Vad är det som drar upp kostnaden till den här summan? Är det verkligen så dyrt att desinficera boxarna? Betalar alla som tävlar den här boxhyran eller finns det något annat alternativ?
Det är hyran för varje box från de som hyr ut till tävlingsarrangören. Med decinfektionen kostar det mer än det gjorde förr.
Uppstallningskostnaden är ett stort svårt hål. Normalt hade jag tipsat om Vaggeryd som brukar (med undantag för förra året) ha rimliga avgifter (500-600/box) men ser i årets propp att deras boxar kostar 1000:- inklusive en halv bål spån. Johannesberg/Hjälmsätra (permanentboxar) har låg boxkostnad, liksom Villvattnet (tältstall) och Kågedalen (permanentboxar på travet). Kullasällskapet har officiellt ingen uppstallning men är servicemedvetna och fixar privat box till låg kostnad om man har långt att åka och frågar. Annars sticker i södra delen av landet Sala ut i år med 900 för tältstallar. Det är nog det "billigaste" alternativet om man bortser från ovanstående.
Fast i ärlighetens namn är boxarna sällan ens tvättade. Det är ofta både foderrester och skit kvar på väggarna. Hos arrangörer med permanenta tältstallar är det heller inte ovanligt att det är dåligt mockat. Så den där extra avgiften som ska rengöra boxarna känns inte så prisvärd. Jag fotograferar alltid boxen om den inte är ordentligt rengjord. Utöver det tvättar jag boxen själv innan jag ställer in hästarna.
Jag vet att Sala förra året decinfekterade sina boxar själva när regnet kom och satte stop för tävlingen. Dessutom beror det på hur många boxar man hyr av ythyraren som arrangören hyr av. Ju färre boxar dessutom dyrare. Hittills har ju inte heller någon box varit plomberad när jag kommit. Undrar när det blir ett krav? Tävling hos johannesberg (min hemmaklubb) brukar ge telefonnummer till stallet runt om tävlingsplatsen. Vi kommer snart att kunna erbjuda boxplats i vårat stall, ca 1,5 mil från johannesberg om någon är intresserad.