Bygga egen vagn?
Hejsan!
Jag ska med hjälp av min pojkvän bygga en ny vagn och behöver mycket hjälp och inspiration. Jag är nybörjare inom körning och började köra för ca 2 år sedan så jag vill gärna att allt ska bli rätt med vagnen.
Min pojkvän har egen svets och är kunnig inom detta.
Hästen: Shettissto som jag körde in för ca 2 år sedan. Hon är helt trygg i körningen. Är strax under 1 m i mankhöjd. Älskar långa körturer.
Selen: Ca 2 år gammal från DriveOut. Brösta med draglinor och baksele.
Vagnens användningsområden: Framför allt för motion och nöje. Eventuellt någon klubbtävling (troligen max 1-2ggr/år.)
Om jag förstår rätt ska spårvidden (yttermåttet mellan däcken, väl?
) vara minst 110 cm för att tävla lätta klasser och minst 125 för lite högre klasser. Tycker 125 cm känns lite väl stort för en mindre a-ponny när vi mesta dels kör ut på mindre grusvägar. Fungerar det med 110 cm?
Det vi i nuläget har kommit fram till är:
- minst 110 cm i spårvidd
- minst 50 cm mellan häst och vagn i dragläge
- två hjul
- det ska finnas stötdämpare, svängel, gärna piskhållare
- ett säte med plats för två
- reflexer och ev lampor
Har funderat på det här med snabbkoppling. Vad innebär det? Hur fäster man bakselen på bästa sätt? Är det några speciella mått man skall tänka på?
Vilken typ av hjul ska jag ha? Kommer köra mest på asfalt och grusvägar med lite grus. Fungerar cykeldäck eller är det för klent? Jag vill gärna ha lite större däck, har fått för mig att det ska vara bättre och mer bekvämt.. 
Om du fick ändra/lägga till något på din vagn, vad skulle det vara? Vad är det bästa med just din vagn?
Tusen tack på förhand och ursäkta för ett rörigt inlägg! 
Är det något mer ni undrar så bara fråga på!
http://adelssons.jetshop.se/cavalettie-p-102-c-152.aspx och http://www.kutzmannvagnarsverige.se/51648565 har många fina vagnar.
Jag vill ha en rockard med lite större däck men tycker många ser väldigt vingliga ut? Känns som sätet sitter väldigt högt, speciellt när man kör shettis.
Måste också tillägga att kommentarer om att jag skall köpa en vagn istället undanbes. Vi ser det här som ett jättespännande och roligt projekt! Det kommer bli en utmaning och vara väldigt lärorikt. 

om du skaffar hjul passande till travrockard eller speedcart får du bra hjul som håller, de brukar vara runt 20", med stadiga ekrar och kraftiga nav
Cykelhjul är INTE att rekommendera.
Vi har byggt många vagnar med transporthjul till cykekärror, menn jag vet int om dessa finns längre, de håller dock inte för maratonkörning eller skenturer i skogen, för det har vi provat. 
Bilhjul håller för skumpiga skogsvägar och annat :) fjädring mellan säte och korg/fjädring i hjulen är att rekommendera, annars sitter rumpan pyrt till efter en halvtimme på skumpig skogsväg ;)
reflexer hittar du på biltema utan förmycket pengar :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Okej! Tack för tipsen!
Jag har varit inne på typ motorcykel- eller mopeddäck. Det borde väl också fungera? 
Jag ska snacka med några olika försäljare av däck och tänkte även ta en tur till skroten och se. Man kan hitta mycket oväntat!
#4 Jag har en vagn nu (hemmabygge som jag fått av en vän) med bildäck och jag tycker det är fruktansvärt!
Vagnen känns fruktansvärt stor, klumpig och tung. Hade jag kört med min nordsvensk- så inga problem. Men med min lilla shettis blir det på tok för klumpigt med bildäck.
Kanske är jag så negativt inställd för att bildäcken på min nuvarande vagn bara har krånglat.. 

En händig bekant till mig byggde rockard ( lik Roslagsrockarden ) men axeln blev för klen….Så snåla inte på kvalite' på hjul och axel. :)
#7 Ja jag är lite rädd för det. Känns som många vagnar antingen är extremt grova hemmabyggen eller väldigt klena "köpevagnar." Ett mellanting vore perfekt 
Haha! Ja det är ju lite skillnad på dem
Tror min shettis skulle föredra att åka i bilen istället för att dra den 
Kom att tänka på en sak.. Hur är det med reflexer på vagnar? Vad måste man ha och vad bör man ha?
Jag har en LGF-skylt/reflex triangel som sitter på min nuvarande vagn.
De gula nedersta reflexerna är vanliga "slap-wrap" reflexer som man sätter på barnen typ ;) 10kr för två på outlet-affär. De sitter lägre på vagnen för att uppmärksamma bilister tidigare innan strålkastarna träffar de röda.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det finns en artikel här på sajten som handlar om just reflexer :) Länkar till den :)
Min rockard jag har är också ett hemmabygge (inte av mig dock. Jag är ägare nr 3). Men ett väldigt bra hemmabygge :P Jag fick byta mina däck och slangar och jag har moped däck, funkar jätte bra och är jätte nöjd. Ganska breda och stabila :)
Carpe diem!

Kika på http://www.tidaholmsvagnar.se/ de har mycket delar däribland hjul.
Vi har köpt moppefjädrar på biltema till vår rockard.
En stor fördel är att sätet går att enkelt flytta fram och tillbaka för att få bästa avvägning för ponnyn.
Kul och bygga sin egen vagn!
Tusen tack för alla svar!
#12 Min pojkvän säger att släp bredare än 60 cm måste ha vita reflexer fram. Så antar att vagnar också borde ha det. Riktigt fin vagn och bra med alla reflexer! Gillar skylten 
#14 Tack! Har läst och tittat på bilderna, så kul med inspiration!
Moped- eller mcdäck har vi bestämt oss för!
#15 Har kikat på deras hemsida. Men kunde inte hitta några prisuppgifter? Smart! Finns dem på deras hemsida tror du? 
Ja det låter väldigt praktiskt, som det ser ut nu kanske det blir svårt.. Men än är det inte färdigt!
Ja ska bli jättekul!
Går det att ha samma vagn till en a-ponny och en d-ponny? Om man har ställbara skaklar och bra balanserad borde det väl inte vara helt omöjligt. Eller har jag helt fel? 

om man ska ha fjädring, tänk på att moppefjädrar är mjuka och inte beräknade för mer än en person, vi har byggt med mc-fjädring för att man ska kunna vara två i vagnen.
Tack! Bra att man påpekar saker som kan verka uppenbara, för det hade jag helt glömt att tänka på 
Tur att jag inte hunnit köpa några fjädringar! Får bli mc-fjädringar! 
Jag rekomenderar att bygga den i 125cm bredd då 110 bredden tillkom för bara något år sedan och nu på körmötet i flyinge så pratades det om att det var för många vagnsbredder att hålla reda på, då 125, 138 samt 148 bredderna är satta av FEI så lär de inte tas bort kvar blir då 110 bredden som eventuelt tas bort, dessutom om du skulle vilja tävla lite högre någon gång eller att de gör om klasserna så slipper ni bygga ny vagn.
Moped hjul rekomenderar jag, hade det till min maratonvagn till b-ponnyn, hjulen var förvisso ombygda till ett fåtal tjocka ekrar istället för många små som det normalt är, men fälgarna höll bra iallfall. En annan fördel är att det är mycket lättare att bygga ett fäste till ett mopednav än att fixa svarvade axlar, hjullager mm som krävs för att använda riktiga vagns hjul. På tidigare nämda vagn så hade jag även moped dämpare vilket fungerade mycket bra, vagnen vägde ca 100-120kg plus ca 140kg kroppsvikt (60kg kusk+80kg groom) upplevde alldrig att de var förmjuka. Det var 4 dämpare så till detta så två borde funka till en rockard. Ett tips är att titta efter de som är ställbara då har man ju lite valalternativ i samma dämpare.
Rättning: det är 50cm mellan svängel och häst i draglägge som gäller inte mellan häst och vagn (enligt TR då) En annan sak att tänka på är att detta mått är framtaget till stora hästar och då främst till fyrspannens förlöpare, för stånghästarna faller det sig väldigt naturligt att man vill att de ska kunna sträcka på sig så mycket som möjligt utan att vagnen rör dem. Med andra ord, 50cm på en 1m lång häst är ganska mycket jämfört med en 165cm häst så länge det inte ser alltför tajt ut så tvivlar jag på att någon Funktionskontroll funktionär plockar fram mätbandet av den anledningen…
Tvivlar på att det kommer att funka med samma vagn till A ponny som D. 1 skaklarna kommer bli väldigt långa till A, eller tvärt om. 2 tror inte att balansen kommer att bli bra till en dem. Men det finns lösningar 1 "teleskopskaklar", ett större rör med ett mindre rör innut i som kan glida fram och tillbaks och fästes med bult antagligen genomgående eller som bara går igenom det första röret och sen trycker på det innre. 2 Som nämnt tidigare, flyttbart sätte så kan man använda sig själv som balansvikt.
Om du tittar på den bilden som du postade först i denna tråd, så är skaklarna nästan lika breda som vagnen för att sen framme vid hästen svänga in till skakelfästerna, detta är bra då det ger hästen plats att gå igenom hela kroppen vid böjningar. Vid arbetskörning med redskap tex flakvagn så är oftast skaklarna smala vilket gör att hästen inte kan få igenom böjningen i hela kroppen vilket i sin tur gör att de svänger inte riktigt utan istället gör "sjänkelvikngar" för att komma runt svängarna, visst bra arbete i sig men inte så bra på dressyrplanen eller i ett maratonhinder.
http://webshop.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H Detta brukar man kalla för snabbkoppling och fästes mellan draglina och svängel eller baksele och skakel (man brukar svetsa på öglor på skaklarna som man sedan fäster bakselen i eller snabbkopplingarna.) Det finns i olika utförande, finns även liknande som används vid segling och är lite mindre.
Ett annat tips är att titta på många andra vagnar och studera hur de funkar. Om man verkligen vill bygga den omptimala vagnen så behöver man köra många olika vagnar mycket i många olika miljöer för att se hur varje vagns lösningar fungerar.
Oj vad långt det blev men tror de täcker in det mesta xD
Tycker #20 täcker in det jättebra! Jag har bara kört A-ponny med vagn som är 125 centimeter och jag har aldrig upplevt det som ett problem, varken på grusvägar eller precisionsbanan.
Utöver det skulle jag också vilja lägga till; tänk på att inte sätta svängeln för högt eller lågt, så att ni inte får en bruten draglinje.
Sen låter också 50 centimeter mellan häst och svängel som mycket. Den rekommendation som finns i TR skulle jag gå efter:
"Rekommenderat mått för ponny mellan häst och svängel; avståndet mellan marken och hasen på hästen ska vara minst detsamma som mellan hasen och svängeln. Minsta bredd på svängel 50 cm."
Vilken rolig idé att bygga en egen rockard, lycka till!
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Spännande projekt! 
Hoppas hjulartikeln som ligger på löpsedeln kan vara till hjälp. Vi har ytterligare artiklar om Bromsar och fjädring som ligger klara och väntar på publicering. De dyker upp allt eftersom.
En liten varning: Se till att materialet ni bygger av är av tillräcklig styrka. Ponnyn på min Avatar råkade ut för att ena skakeln på rockarden brast och han fick vagnen på bakbenen. Efter en kort skentur med vagnen dunkandes mot bakbenen var man ju livrädd att det blivit allvarliga skelettskador.
Tack och lov klarade han sig undan med endast mjukdelsskador och kraftiga blödningar i senorna. Efter ett halvår med konvalecens och rehabillitering var han i vagn igen och har skönt nog inte haft några men av olyckan.
Tänk också pa att ta hänsyn till VIKTEN av vagnen. Det fanns förr ett talesätt som sa att hästen kan dra sin HALVA vikt. Nu menar man förståss då inte de KORTA sträckor som de skogsarbetande hästarna drar sina timmerlass utan mer allmänt dragande. Detta tycks många ha glömt och man spänner allt för ofta sina hästar för tunga vagnar och lastar på drösvis med folk. Resultatet blir hästar som rycker igång vagnarna och som inte vill stå still.
Här har ju shettisfolket uppenbara problem. Att kunna få till en lagom tung (LÄTT) vagn som är av tillräckligt hållbart material och som dessutom ska ha plats för kusk OCH groom. Och vagnen måste ju dessutom erbjuda kusken en möjlighet till en korrekt sittställning utan att knäna sitter under hakan.
Med kunskap om pvanstående så kan du INTE ha samma vagn till din shettis som till en D-ponny.
Det är ett pyssel att skapa en riktigt bra balanserad lätt och stark vagn så ta lärdom av de som är i branschen. Det är dock inte så många som kan få till riktigt bra vagnar till de små rackarna. Men dom finns. Den på bilden du refererar till t.ex. Akta er bara så att ni inte trampar på någons rätt till uppfinning!
Lycka till. Publicera gärna en bild på vagnen när den är klar. Vi är väldigt nyfikna
Tänkte på en sak till. Reflexer.
Man ska absolut INTE ha en LGF skylt på en hästvagn.
En sådan skylt ska enligt trafiregler sitta på ett MOTORFORDON.
Sitter den på en hästanspänd vagn kan medtrafikanter tro att det är ett motorfordon och braka förbi utan speciell hänsyn vilket, om oturen är framme kan orsaka mycket allvarliga olyckor. Tror t.o.m. att det faktiskt är olagligt att ha en LGF skylt på hästvagn, liksom skylten som redovisas på en bild i denna tråd ÖVNINGSKÖR. Den ger också helt fel signaler till medtrafikanterna med risk för olyckor. Följ i stället de regler för hästanspända vagnar som finns (Transportstyrelsen)
Tack för alla svar, uppskattas väldigt mycket! 
Först måste jag rätta mig själv, som ni redan gjort. Ang avståndet mellan häst och svängel så har jag bara varit slarvig när jag skrev här. Har alla mått uppskrivna och kopierade det från TR:s rekomendationer.
Vi har också kommit fram till att vagnen kommer bli 115 cm invändigt. Så med däck borde den bli 125 cm. När vi har köpt däck så kommer vi anpassa så den vagnen blir 125 cm. Som flera av er har nämnt så känns det onödigt att göra vagnen 15 cm kortare och därmed förlora flera användingsområden.
Jo självklart kommer vi använda bra material. A och o är att vagnen är SÄKER då det är ytterst viktigt när man dels jobbar med levande varelser, vistas i trafik och stundtals färdas i högre hastigheter. Både häst, kusk och andra runt om kring kan bli drabbade om tex en vagn inte är i bra skick och säker. Vi kommer utsätta vagnen för ett å annat innan vi spänner för den för första gången. Så ni kan vara lugna 
MEN tyvärr kan en olycka med hemska resultat även drabba en mycket säker och bra vagn. Jag är då minsann inte så säker på att en hemmabyggd vagn per princip är mindre säker än en köpt och dyrare vagn. Har jag byggt min egna vagn då vet jag precis hur den ska se ut. Jag vet vart varje skruv sitter, hur den ska se ut och hur den såg ut från början. Vi slitage tror jag det kan vara lätt att upptäcka när man har så pass stor kunskap om sin egna vagn.
Jag vill inte verka otrevlig, vill bara förtydliga då det är mycket jag missar och lätt med missförstånd i en text. 
Nåväl. Mcdäck med fälg är på G! Som sagt så är det bestämt att det blir antingen moped- eller mcdäck, beror på vad jag kan få tag på som verkar bra och till ett rimligt pris.
Blir inget med en gemensam vagn. Var bara en fråga, hade inte tänkt bygga en sådan vagn. Läste bara om någon som sålde en vagn för aponny upp till dponny och blev nyfiken. Känns lite över min nivå på byggandet
#20: Oj vilket svar! Haha tack
Ang det sista stycket; vi bygger en så bra vagn vi kan efter förutsättningarna. Om några år när jag fått mer erfarenhet så kommer jag säkert ha nya idéer för att få vagnen bättre. Men nu får den bli så bra vi kan och med er hjälp så hoppas jag den blir lite extra bra!
#21: Ja det ska bli väldigt roligt!
#22: Så kul! Ska ta och läsa det sen! Tur att det inte gick värre trotts allt.
#23/24: Vikten du ser på en våg är inte samma som vikten du drar när föremålen rullar på hjul. Det var i alla fall det jag fick lära mig när jag studerade fysik under 6 års tid. Shettisen väger nästan 200 kg, så vagn + kusk borde max väga 100 kg eller? Borde det inte vara max 100 kg i drag vikt..?
Citerar mig själv "Har kollat runt på olika vagnar men tycket det är jättesvårt att veta vad som är bäst. Vi vill ju gärna plocka ut det bästa från alla och mixa ihop det till en optimal vagn som passar oss"
Sen visar jag en bild och under länkar jag till två sidor med många bilder. Jag försökte ge er andra en bild av bilden jag har i huvudet och på skiss. Ingen av dessa vagnar kommer jag göra. Jag designar en egen vagn MEN har tittat på hur andra har gjort. Jag kommer inte ta någons idé, men skulle jag göra det har jag svårt att se att någon har patent på just något sådant. Visst - skulle jag göra ett plagiat och/eller börja sälja dessa så bör jag oroa mig. Men nu var dessa exempel vagnar just det, bara exempel. Fast det är bra att du påpekar det, tack 
Jag har en lgf-skylt på min nuvarande vagn och flera bilister har faktiskt stannat och sagt att skylten var väldigt bra. Den både syns bra på avstånd och får föraren att sakta in.
När jag kör (bil) och ser en lgf-skylt är det första jag gör att sakta in. Den som inte kör sakta förbi någon med en lgf-skylt kör nog inte sakta förbi en häst ändå.
Men jag ska ha din åsikt i åtanke. 
Bild kommer självklart! Håll ut 
Ni får ursäkta röriga svar, jag är lite för trött. Förlåt för eventuella stavfel (dyslexi + trött = ingen bra kombo!)
Det låter som ett jättespännande projekt! Lycka till! Jag hoppas att vi får se bilder under bygget gång. (Nu när jag har skrivit i tråden kan jag följa det också ;) )
lurvponnyn.vimeddjur.se
#26 Så kul att höra! Jodå, jag hade helt klart tänkt fotodokumentera det hela 

Behöver du axel och hjul med broms har du en här. Spårvidd 138 Bakre axeln är det som finns kvar. Passar om du tänkte bygga en giggliknande vagn till shettis. http://www.equus-driving.se/vagn.php?id=14&v=db_lagerbegagnat
#28 Tack så mycket! Men vi hade tänkt bygga en 2-hjulig vagn, mer som en rockard 

det var det jag menade… de finns bara en axel kvar för jag har köpt den andra.
#30 Okej, då får jag be om ursäkt. Missuppfattade det!
Hadet tänkt bygga en vagn mer åt rockard hållet, med betydligt mindre och kraftigare hjul. Men tack så mycket för tipset!
Igår gjorde vi första delen och grunden till vagnen! 
Själva sitsen blir 115x35, låter kanske litet men vi har mätt flera gånger och kommit fram till att det är precis lagom. 
Hur exakt är det man mäter bredden på vagnen? Läste här på forumet att man kan mäta i hjulspåren efter vagnen. Men räknar man in däcken i vagnsbredden, så man mäter på utsidan om däcken?
Vi vill att vagnen ska vara 120 cm bred så jag kan tävla med den.
Bilder kommer även om det mest ser ut som ett metallskelett! 
Man mäter vagnsbredden i ytterkant så hjulen ska räknas med. Vanligast på tävling är att man ställer två konor intill vagnens hjul. Sedan kör kusken fram några steg och man mäter utrymmet mellan konorna.
Jag skulle nog lägga på 5 cm om jag var du. Är vagnen 125 cm så kan du tävla betydligt högre upp i klasserna. Redan i nationell lätt är det krav på 125 cm bred vagn.
Ja, bild vill vi se! 
#32 och 33
Vill bara tillägga att du ska mäta nede vid marken. Om hjulen är vinklade (avsiktligt eller ej) så blir måtten olika, och på tävling är det vid marken man mäter…
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014
Jaha, är det 125 cm som gäller? Måste tänkt fel
Men vi har kollat på det så vagnen blir 125 cm 
#34 Såklart!
Jag var nog lite otydlig… 
#35 Lysande! 
Vet att detta är en GAMMAL tråd, men jag är sååå nyfiken…
Hur gick det med vagnen?
Vore roligt att få se bilder & få veta om du har kommit på ngn ändringar som du antingen gjort eller vill göra??
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!