Bygga egen vagn?
Hejsan!
Jag ska med hjälp av min pojkvän bygga en ny vagn och behöver mycket hjälp och inspiration. Jag är nybörjare inom körning och började köra för ca 2 år sedan så jag vill gärna att allt ska bli rätt med vagnen.
Min pojkvän har egen svets och är kunnig inom detta.
Hästen: Shettissto som jag körde in för ca 2 år sedan. Hon är helt trygg i körningen. Är strax under 1 m i mankhöjd. Älskar långa körturer.
Selen: Ca 2 år gammal från DriveOut. Brösta med draglinor och baksele.
Vagnens användningsområden: Framför allt för motion och nöje. Eventuellt någon klubbtävling (troligen max 1-2ggr/år.)
Om jag förstår rätt ska spårvidden (yttermåttet mellan däcken, väl?
) vara minst 110 cm för att tävla lätta klasser och minst 125 för lite högre klasser. Tycker 125 cm känns lite väl stort för en mindre a-ponny när vi mesta dels kör ut på mindre grusvägar. Fungerar det med 110 cm?
Det vi i nuläget har kommit fram till är:
- minst 110 cm i spårvidd
- minst 50 cm mellan häst och vagn i dragläge
- två hjul
- det ska finnas stötdämpare, svängel, gärna piskhållare
- ett säte med plats för två
- reflexer och ev lampor
Har funderat på det här med snabbkoppling. Vad innebär det? Hur fäster man bakselen på bästa sätt? Är det några speciella mått man skall tänka på?
Vilken typ av hjul ska jag ha? Kommer köra mest på asfalt och grusvägar med lite grus. Fungerar cykeldäck eller är det för klent? Jag vill gärna ha lite större däck, har fått för mig att det ska vara bättre och mer bekvämt.. 
Om du fick ändra/lägga till något på din vagn, vad skulle det vara? Vad är det bästa med just din vagn?
Tusen tack på förhand och ursäkta för ett rörigt inlägg! 
Är det något mer ni undrar så bara fråga på!
http://adelssons.jetshop.se/cavalettie-p-102-c-152.aspx och http://www.kutzmannvagnarsverige.se/51648565 har många fina vagnar.
Jag vill ha en rockard med lite större däck men tycker många ser väldigt vingliga ut? Känns som sätet sitter väldigt högt, speciellt när man kör shettis.