Körning iFokus

Körning

Etikett: träning
Läst 6090 ggr
penphotography
7

Håll takten hos körhästen

Takt är första steget i utbildningsskalan och den stora pusselbiten för att kunna lösgöra körhästen. När har körhästen en ren takt och hur får man den taktmässig?

När man pratar om takt hos körhästen så menar man regelbundenheten i hästens steg i varje gångart.
Skritten är en fyrtaktig liksidig rörelse, traven är en tvåtaktig diagonal rörelse och galoppen är en tretaktig oliksidig rörelse.

Takt för olika hästar
Takt och tempo är två olika saker och ska inte förväxlas. Vid ökningar och samlingar strävar man efter att körhästen bibehåller sin takt men genom ändrad steglängd ökar eller minskar tempot.
Takten är individuell. Vissa hästar fungerar bättre med en snabbare takt, andra med en långsammare. Fundera på vad din häst behöver för att arbeta optimalt och se sedan till att takten alltid är ren i alla gångarter.

Foto: Pernillha Engström

Ren takt och taktmässig

Takten är ren när den är rätt för gångarten (alltså skritt - fyrtaktig, trav - tvåtaktig, galopp - tretaktig) och när fotförflyttningen är regelbunden. Om körhästen dessutom har en lämplig takt, alltså varken för snabb eller för långsam och bibehåller takten och tempot så är den taktmässig.

Knep för att förbättra takten är:

• Skritt på lång töm med god framåtbjudning
  • Cavaletti (vid tömkörning)
  • Övergångar

Läs mer om utbildningsskalan HÄR.

Text och foto: Pernillha Engström

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Efwa
7

Om någon hade berättat skillnaden mellan tempo och takt under mina första år, eller egentligen någon gång under mina år med häst (tills för bara fyra år sedan) så hade jag kommit mycket högre med alla hästar (3) jag haft.

Att förstå skillnaden mellan takt och tempo är grundläggande, inte bara för hästen, och man missar så mycket om ingen förklarar.

Att sedan få det att fungera i praktiken är ju svårare men hur ska du ens kunna utbilda din häst om du inte vet själv?