Körning iFokus

Körning

Etikettallmänt
Läst 4256 ggr
penphotography
9

Körbanans regler

Det är inte alltid så lätt att dela en mindre yta med kuskar som man inte känner. Men det finns regler som gör det både lättare och säkrare för alla om de följs.

När man ska samsas fler kuskar på en mindre yta blir det enklare och framförallt säkrare för alla om man följer några enkla regler. Det är lätt hänt att man fokuserar helt på arbetet med sin egen häst men tänk på att lyfta blicken och planera din väg för att undvika att krocka med andra ekipage.

• Håll ordentligt avstånd till övriga hästar.

• Håll till höger vid möte.

• Ekipage på fyrkantsspåret har företräde. Ekipage på volten ska alltså lämna plats på fyrkantsspåret.

• Högsta gångarten har företräde till fyrkantsspåret.

• Skritta alltid innanför fyrkantsspåret.

• Halt och ryggning görs alltid i mitten av volterna.

Foto: Annie Kallhede Lundvall

Text: Pernillha Engström
Foto: Annie Kallhede Lundvall

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

boose
1

Vet inte om jag är helt enig - ömsesidig respekt är nog mera det som passar in i körningen.

Det är svårt för ett fyrspannsekipage att hålla sig innanför spåret fex i trav om det kommer ett enbet ponny ekipage i galopp i möte. Det är ju kanske inte ens troligt att den galopperande har högre hastighet.

Det är ju trots allt svårare att vara smidig ju större man är, men visst är det bra med vägledande information - dock tror jag väl heller inte att ovan "regler" finns.

Efwa
4

Man får ju inte glömma att detta är generella, grundläggande regler. För att göra det smidigt måste det finnas några få regler. Detta är reglerna som jag fick lära mig som barnsben på ridskolan.

Min fråga blir nog snarare; vad definierar "regler" i så fall? Måste det stå i TR eller måste det stå i Svea rikes lag?

Men, inte att förglömma att ömsesidig respekt alltid måste vara grunden till ett bra samarbete. Samt kunnskapen om att ett större ekipage har andra utmaningar än de mindre ekipagen.

Linnea
1

Lärde mig dessa som ridhusregler när jag var liten. Tyvärr är det många yngre idag som inte har nån koll på dessa. Det är irriterande när folk tex skrittar eller gör halt på spåret när man själv kommer i högre tempo, det stör.

Skynda långsamt så går det fortare.