Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 3585 ggr
[NellieLavec]
0

Mått på rockard

Tycker ni att en rockard vars skaklar är 230 cm långa är för lång för ett varmblod på 165-170? :) Jag har nämligen köpt en rockard som jag nu håller på att renovera, och förra ägaren till vagnen hade haft den till ett varmblodssto på 155-160. Men nu sa min kompis att vagnen kommer vara för lång :s Vad tror ni körkunniga? :) Jag ska bara köra någon dag i veckan och då är det bara ute på grusvägar med varken många backar eller svängar :P (jag har inte testat vagnen på min häst än)

StuteriSolo
0

Beroende på hur vagnen ser ut är det väl inte så långt, på vår travrockard till B-ponny är skaklarna 2 meter, på de vi har gjort själva är de 180 cm. Det är viktigare att ha korta skaklar om man vill vinna tid i Maraton, för hemmakörning spelar det ingen roll, vi har kört shettisar i travrockard för häst, det funkar det med, Och får de för sig att slå kan de hoppa bäst de vill därframme utan att det gör något 😃

[NellieLavec]
0

Ja, den är förlängd för att den dragits av sparkhäst innan :) men det borde väl inte påverka styrning så värst mycket? Eller?

[[AcsJulia]]
0

Största skillnaden blir ju faktiskt att ett längre ekipage får ta ut svängarna lite mer. :) Egentligen är inte de skaklarna så värst långa! Min rockard för A- och B-ponny är 2m.

StuteriSolo
0

Nej det påverkar inte styrningen speciellt mycket.