Körning iFokus

Körning

Etikettutrustning
Läst 2589 ggr
[[AcsJulia]]
0

Lokor till silettdäckel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är hemskt sugen på Drive Outs Diplomatsele. Men som de flesta shettisar så har min dam lite trångt i bogen… Jag har sedan tidigare en loksele, men är inte särskilt förtjust i den mjukdäckel som hör till. Just nu kör jag med lokor till min travdäckel. 

Därför undrar jag hur man fäster lokorna i däckeln om man använder, t.ex., silettdäckel? På lokselar har man ju en uppehållsrem… Gärna bild!

Agto
1

Du behöver ju egentligen inte ha någon uppfästning i däckeln utan det är ju linorna som ska göra så att draget kommer i lokorna och så länge hästen är i drag så är det inga problem. Dock förstår jag att man behöver något som hindrar linorna att trilla ner för mycket när hästen inte längre är i drag som tex i nedförbackar men det går säkert att fästa upp en uppehållsrem i däckeln på något sätt. Det kommer ju inte att bli någon tyngd så man kan kanske sätta den under tömringarna eller i skakelhållarna. Bakselen behöver du ju fästa i skaklarna för att inte däckeln ska påverkas. 

På bilden är det svårt att avgöra hur du har gjort infästningen men det ser ut som att du fäst bakselen i skakelhållaren och det borde bli bättre om du fäster bakselen i skaklarna och bukgjorden på lokorna gör ju ingen nytta mer än irritera hästen på baksidan av benen då den ser ut att ligga där och slå hela tiden. 

Tycker att du borde kunna hitta en komplett sele med vanlig brösta som kan passa din shettis för det blir nog lite jobb att få ihop allt. 

Vi kör nordsvenskar som också har lite plats vid bogen men har löst det genom att skaffa emphaty bröstor.

Här finns det bröstor som är mer eller mindre svängda som kanske kan passa? Lycka till!

http://klindtrideudstyr.skysite.dk/?side=71323

[[AcsJulia]]
0

#1 Tack så mycket för svaret! :D Eftersom jag använder lokselen till min fyrhjulsvagn så har bukgjorden på lokorna fått sitta kvar. Tanken är som så att jag ska köpta en komplett bröstsele men byta ut bröstan mot lokorna. Tyvärr är draglädrena på min loksele ganska korta på min ponny eftersom hon har lång anatomi, så att säga… :/

Agto
0

Jag har sett en som har använt lokor till bröstsele och där har de plockat bort draglädren och satt linorna direkt i lokorna. Kanske du kan hitta ett par extra lokor från någon sele som har gammalt läder, som du kan använda till "bröstselen" och hålla lokselen intakt på detta sätt?

[[AcsJulia]]
0

#3 Jo, jag kände så först jag också… Men det är svårt att hitta lokor som verkligen passar perfekt på shettis och dessutom är snygga… :/