För stor loksele
Har en fråga, jag har köpt en "billig" äldre begagnad loksele, men när jag provade den på min B-ponny insåg jag att den var lite i största laget.
Lokorna hamnar för lågt ner på manken/bogarna även om jag har spänt den övre remmen i den lägsta "öglorna" och draglädret hamnar oxå för långt ner på bogarna. Det handlar om ca 5-10cm.
Jag kollade lite när jag lagt på selen och funderar på att sätta dit ett par extra "öglor längre ner på övre delen av lokorna och på det sättet få upp hela lokorna. Tror det skulle räcka för att den skulle hamna mer "rätt". Kollade och tycker det ser ut som att lokorna skulle passa över bogbladen om man gjorde på det sättet.
Frågan är om man höjer lokorna så hamnar loken i bakvikt vid dragning.
Vad tycker ni, prova att anpassa eller byta sele? Såklart handlar det lite om kostnad oxå, jag har en redan väl fungerande bröstsele som jag använder vid "finkörning" men är lite sugen på att börja köra lite mer bruks - tex sladda paddocken.
Man kan alltid prova! Det skadar inte, men jag tycker att det är bättre att ha rätt anpassad utrustning från början då jag upplever, som du nämner, att lokorna hamnar i lite bakvikt.
Lägg gärna upp bild!
uppdatering (sent om sider) : Har nu varit förbi floby överskottsbolag och handlat för mycket, svängel, draglinor för skog, en liten sax och en töm 14m + läderolja blev det oxå :)
Så hem och smorde upp lokselen så det gick att justera remmarna på den utan att slita håret :p Kan säga att det lädret sög upp oljan som det varit en tvättsvamp. och tror banne mig att sele kan funka - ska prova att tömköra lite med den och sen koppla på draglinorna och så får vi se hur det går :) Ska även ta lite bilder!
#2 Trevligt! Håller tummarna för att den ska passa! :)

#2 haha känner igen det där med att handla mycket när man är hos honom (ibland för mycket😊)
Vet du mer exakt vad han tog för den lilla saxen?
Carpe diem!
:) Ja han är en bra säljare ;)
har för mig att han tog 1800 för den lilla saxen.
Har nu testat lokselen och det funkar! Fick en bra draglinje, var lite orolig att draglädren skulle vara för långa men det var de inte. Så nu har vi sladdat paddocken ett par varv, fast lite vingligt gick det - mest kuskens fel :) Så nu tar vi det lite successivt är planen.