Körning iFokus

Körning

Etikettträning
Läst 1139 ggr
JoeyPowiiie
0

Snälla lite proffstips tack! c:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag fick min körponny den 15/8-12 och han heter Huldrans Joey född 09, är efter Dollman rs 237 och undan Philippa. Jag började tömköra och det gick suveränt med lite protester. Vi bytte senare stall och allt gick bra. Jag fick mer kontakter han fick dra en plog makapär och senare rockarden. Jag har körtränat en gång och det gick super dock körde jag över en kon haha. Men nu till saken. Han har nu på senare tiden börjat stegrat sig så det är risk så att han välter över, så finns det ngt knep för hur jag ska göra så det inte går riktigt illa? :/ Jag är själv inte så stark (12 år) så jag har mamma och ägaren till stallet till hjälp.

Slänger med en bild på killen!! :D 

// Jennipher

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

[[AcsJulia]]
0

Börja med att analysera var, när och helst varför han gör det. Min hade ett tag för sig att hon skulle stegra sig på samma ställa på väg upp i skogen där jag körde! :/ Då valde jag att köra på andra ställen tills det lugnade ned sig och nu har hon slutat helt! :)

Jag tror att man ska undvika att envisas för mycket med att de SKA gå framåt tills att man har kollat om hästen har ont och hur utrustningen sitter. Det kan som på min vara uttråkning eller att han får för mycket energi om han inte körs väldigt regelbundet. Börja med att palpera(klämma) överallt på rygg, över ben och nacke. Om han skyggar undan för själva trycken kan han ha någon form av smärta där.

Agto
1

Jag tycker du behöver ta hjälp av en erfaren körtränare som kan hjälpa dig med både tillpassning av utrustning och få en bedömning om han är istadig eller har ont. Det är lite pengar i förhållande till vad som kan hända.

StuteriSolo
1

Kolla munnen om det inte är gjort, han är ju inte så gammal och en del hästar blir rätt irriterade när de byter tänder. 

Annars är det bra att ta hjälp av någon kunnig vuxen. Unghästar har perioder när de vill ta makten i flocken, och då drabbas även vi människor. I ett sådant läge är det jättebra att släppa hästen i en flock med hästar som tar ner honom på jorden och låta honom vila ett tag från arbete. Det jobbiga läget blir om han är kung i flocken, då kan man få det riktigt besvärligt. Då är ett ranghögt sto en bra medicin 😃