Piskmakaren Rolf Larsson i Lund
Rolf har sysslat med piskmakeriet till och från i 55 (!) år och har det därför i ryggmärgen. Och han kommer att fortsätta tillverka piskor - i alla fall så länge det fortfarande är roligt.
Vid SM i körning var han på plats, Rolf Larson, hela Sveriges Piskmakare. Vi träffas på lördagen efter det att Maraton är över.

Så, nu ska vi gå igenom det här med körpiskor:
**Hur lång pisk behöver man när man kör?
**- Pisken ska nå fram till däckeln. Om du inte har en pisk att mäta med, testa med ett dressyrspö (eller en longerpisk, eller en pinne) och se hur långt du når - då kan du uppskatta hur mycket längre pisken behöver vara.
När jag fick min pisk så frågade Rolf vilken typ av vagn och vilken sorts häst jag körde med. Utifrån mina svar fick jag då en längd på pisk som han uppskattade skulle passa - och det gjorde den! Det är perfekt. Man får även testa pisken när man sitter ner - det gör mycket för känslan när man ska uppskatta längden.

**Vad är en bra pisk?
**- En pisk som du orkar hålla i när du kör - hela tiden. Välj en pisk som du trivs med - är det en billig modell? - ta den. Passar den dig så är den bra.

Du ska trivas med din pisk. Känn på den - är den bekväm att hålla i?
**Vilket material använder du när du tillverkar piskor?
**- Kol- eller glasfiber, det beror på vilka egenskaper kunden vill ha. Kolfiberpisken är lätt, men ganska stum, medan glasfiberpisken är mer flexibel, men tyngre. Jag fick testa en av varje, och jag väljer glasfiber, för känslans skull.

Balansen är också viktig. Pisken ska ha tillräcklig motvikt så den blir bekväm att hålla i.
**Hur tillverkas pisken?
**- Numera tar Rolf hem färdigslipat glasfiber, han brukade göra det själv "men det blir så mycket damm som förstör verkstaden och mig själv" säger Rolf. De justeras vid behov och lackeras sedan.. Därefter ska handtaget göras.. Förr, när pisken användes till jord- och skogsbruk skulle handtaget vara ganska grovt, men nuförtiden vill man ha det smalare, för komfortens skull. Så monteras den vita slägnen och så är pisken klar.

En pisk tar från några timmar till några dagar att tillverka, beroende på vilka detaljer man vill ha. Till exempel kan man välja silverbeslag, och hovstallets fyrspannskuskar har speciellt utsmyckade piskor när de kör.
Just kör- och longerpiskor är krångliga att frakta, det är bara Bussgods som fungerar. Men oftast brukar frakten lösa sig genom vänner och bekanta i körvärlden.

**Hur ska pisken förvaras?
**- En gammal pisk som inte är i kol- eller glasfiber behöver hänga för att inte bli förstörd. Det är inte fel att förvara kol- och glasfiberpiskar hängande heller, men det är inte nödvändigt. Däremot så ska de förvaras så att de är utom räckhåll för nyfikna hästar och så att de inte trillar ner på golvet och riskerar att trampas på.
Har du en gammal rotting-pisk? Ta vara på den - med rätt förvaring och underhåll så klarar de sig bra. Och självklart kan Rolf hjälpa till att laga dem om det behövs.

**Finns det fler än du som sysslar med piskmakeri i Sverige?
** - Nej, inte i Sverige. Rolfs döttrar kan en del av hantverket men de arbetar inte med det. Så trivs man inte med piskorna som finns i hästsportbutikerna så är det Rolf, eller import som gäller.

Läs också:
Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014